Gå til sidens hovedinnhold

Kjendisene selger seg

Men billig er det ikke.

(SIDE2): Mange av Hollywoods heteste kjendiser stiller opp i reklamer for forskjellige produkter, og tjener fett på det. For en god del av dem er slike annonse-inntekter faktisk den største inntekten de har.

Stiller gjerne
Tidligere var de ganske negative til å fronte et produkt på den måten, men de siste årene har det forandret seg totalt. Noen av kjendisene som har gitt sitt utseende og navn til kommersielle produkter er Kirsten Dunst, Gisele Bundchen, Diana Krall, Heidi Klum, Drew Barrymore, Britney Spears, Sarah Jessica Parker, Keira Knightley og Nicole Kidman.

Se bilder i karusellen nederst

Det er aldri tilfeldig hvilke kjendiser annonsørene vil ha, og ønsket er selvfølgelig at vi kjøpere skal tenke at om kjendisen bruker det produktet må det være bra, og dermed ende opp med å kjøpe det selv.

De mest suksessrike merkevare/kjendis-kombinasjonene er når kjendisenes image passer perfekt med slik merkevarene vil fremstå. Uma Thurman fremstår for eksempel elegant og sofistikert, men og uforutsigbar. Det er akkurat slik Louis Vuitton vil fremstå.

Michelle Pfeiffer fremstår mystisk og stille elegant, noe som reflekteres i hvordan Giorgio Armanis design er.

- Alt handler om hva og hvem som er det neste må-ha, sier Eric Hirschberg, partner og kreativ sjef i Deutsch Inc. i New York som blant annet har Tommy Hilfiger som klienter, til New York Times.

Og det finnes utallige undersøkelser som viser at teknikken fungerer...

Den fungerer faktisk så bra at firmaene som bruker såkalt «celebrity endorsement» nærmest praktiserer speed-dating med dem.

For eksempel var Jennifer Lopez modell for Louis Vuittons håndvesker i 2003. Hun ble erstattet etter kun ett år, og siden den gang har både Diane Kruger, Scarlett Johansson og Uma Thurman vist frem de rådyre og lekre veskene.

Reebok gikk for eksempel til det steget at de ansatte Jay-Z og 50 Cent for å være med å komme med designideer og vise seg i annonser.

Feil valg
Men noen ganger trår selskapene også feil, og velger feil kjendis til feil produkt. For eksempel var det ingen som trodde på at Tiger Woods kjørte Buick, da han stilte opp for dem.

Bloggeren Laura Ries har laget en liste over kjendisavtaler hun mener var helt feil.

Michael Jordan og Rayovac oppladbare batterier.

Han kan antakeligvis ta seg råd til å kjøpe vanlige, for så å kaste dem. Tror du ikke?

Paris Hilton og Carl’s Jr.

Vi kan vel ikke akkurat se for oss at Paris Hilton skyfler nedpå med fettete hamburgere... Det eneste den arvingen fråtser i er champagne, sminke og klær...

Fidelity og Paul McCartney.

Når du har milliarder, trenger du virkelig å bekymre deg for pensjonen?

Jessica Simpson og Pizza Hut.

Vi ser absolutt ikke for oss at overeksponerte Jessica Simpson sitter og koser seg med ostebiter fra Pizza Hut...

For dyrt?
Godt valg eller ikke, kjendisene tjener ekstremt bra på slike avtaler. Sarah Jessica Parker fikk angivelig 38 millioner dollar for å stille opp for kleskjeden Gap, og Woods fikk visstnok 40 millioner dollar for reklamen for Buick med General Motors.

Noen ganger er kjendisene faktisk så dyre at annonsørene dropper dem. Et eksempel på det er Pepsi. Brusgiganten hadde avtale med både Beyoncé Knowles og Britney Spears, men droppet dem begge etter at tallene viste at inntjeningen var langfra like stor som stjerne-utgiften, skriver Buzzle.com.

Også Chrysler droppet Celine Dion for samme grunnen, etter at de signerte henne for 14 millioner dollar.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Reklame

Enormt salg på alt du trenger til løping