RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Journalistenes største tabber

Sist oppdatert:
Vi vet du elsker det. Her er full oversikt over brølere i norske medier. Diskuter og sjekk gode råd til journalistene.

Husker du en avistabbe? Skriv inn her

Dette er dagen for å fortelle om sakene der journalistene er blitt lurt, etter at Fredrikstad-spilleren Raymond Kvisvik fikk TV 2 og TV 2 Nettavisen til å tro at frustrerte fans holdt på å rive huset hans.

SE KVISVIK LURE TV 2 HER

NRK også
Midt i EU-kampen fikk statskanalen inn en pressemelding om at «Homser mot EU» skulle demonstrere utenfor Stortinget.

Sjekkliste

Vi spurte Gunnar Bodahl-Johansen ved Institutt for Journalistikk. Her er hans tre bud:

* Bruk sunn fornuft - høres det sannsynlig ut?

** Kom tett på saken. Oppsøke mennesker i nærmiljøet. Jo lenger avstand du har fra saken, desto vanskeligere er det å oppdage åpenbare feil.

*** Sjekke opplysninger med uavhengige kilder

Saken ble oppslag på Dagsrevyen, men «Homser mot EU» var bare et utdrikningslag som ville ha det litt gøy.

I 2001 trodde flere norske medier at den gamle Knudsen og Ludvigsen-slageren «Dum og Deilig» hadde blitt en hit i Asia, under navnet «Yuba Yuba».

Og glamourmodellene Aylar Lie og Lene Alexandra Øien fikk store oppslag på slutten av 2004 da de hevdet å ha tilbrakt en natt med superstjernen Robbie Williams. Se vår sak her

Se og Hør så like godt sitt snitt til å selge løgnen til The Sun for en halv million kroner. I Først og Sist på NRK i fjor høst tok Robbie et oppgjør med de to damene.

Se mange flere tabbeoppslag nederst nede i saken

Lettlurte?
Om du nå tror at journalister er spesielt dumme, minner vi om at en hel forskerverden ble lurt av Jon Sudbø.

- Hvis flere går sammen om å lure et medium, så er det vanskelig å avsløre. I journalistikken er det ofte en metode å sjekke kilder mot hverandre, men hvis begge parter er med på å lure oss, får journalisten lett problemer, sier sjefredaktør Gunnar Stavrum i TV 2 Nettavisen. Han har i dag skrevet en kommentar til Kvisviks bløff.

«At mediene går på limpinnen, får vi le og smile av»

Sjefredaktør Gunnar Stavrum

- De fleste journalister er en eller annen blitt lurt. I bunn og grunn er all journalistisk virksomhet tuftet en persons dømmekraft, og vi kan alle bli lurt, uansett hvilket system vi jobber i, påpeker han.

At mediene går på limpinnen, får vi le og smile av. Men hvis det blir for mye av det, kan det gå på troverdigheten løs, sier han.

Flere årsaker
Fagmedarbeider Gunnar Bodahl-Johansen ved Institutt for Journalistikk mener det kan være flere årsaker til at feil oppstår.

- Hardere konkurranse er et element. Man tar sjanser. Hurtighet er et annet element. Det gjelder å være veldig kjapt ute. Det tredje er at stadig færre journalister skal gjøre mer på flere plattformer. Det går utover etikken og refleksjon, sier han og legger til:

- Men det er viktig å skille mellom to ting: Det ene er når noen iscenesatt et spill, det er ikke noe problem å lure mediene da. Det betyr ikke at mediene har gjort noe galt. De har vært aktsomme og i god tro. Det andre er hvis man ikke har undersøkt godt nok.

Eminem død
Elevene ved Westerdahls reklameskole har lurt mediene flere ganger, blant annet da Fredrik Støbakk fikk inn en sak om at han smittet seg selv med «ormevann», for å sette fokus på drikkevannsproblemene i Sudan. Flere medier gikk på limpinnen.

I 2000 kom sjokkmeldingen om at rapperen Eminem var drept i en bilulykke. Mens Eminem lever i beste velgående, lå Aftenposten.no og TV 2 Nettavisen og TV 2 Nyhetene igjen i grøften. Nett-pirater hadde laget en side med CNN-adresse, og klarte dermed å lure diverse medier.

Men obs, alle lurendreiere - denne metoden virker imidlertid ikke lenger. Senest denne uken fikk TV 2 Nettavisen et tips med en lenke som viste at BBC meldte at Graeme Souness var blitt ny landslagstrener. Lenken ble raskt avslørt som falsk.

Men det finnes andre metoder, bare se denne lite flatterende listen:

TV 2 NETTAVISEN:

** TV 2 Nettavisen har selvsagt også blitt lurt flere ganger, altså senest av Raymond Kvisvik onsdag.

** Vi var blant de mange som lot seg lure av historien om Andrej - oppfostret av hunder på rene Jungelboken-vis.

Verdt å merke seg er at VG like godt sendte en fotograf til Sibir for å ta bilde av 7-åringen. Han oppdaget at det hele var sprøyt.

** Programleder på Sonen på TV 2, blondinen Line Victoria Husby, gjorde seg bemerket da hun løy på seg Mensa-medlemskap. Både VG, Radio Energy, Side2 og TV 2s internavis tok påstanden for god fisk.

** I 2003 skrev TV 2 Nettavisen også at store pupper gir høyere IQ.

- Vi fant ut at kvinner med store bryster i snitt hadde en IQ som lå 10 poeng høyere enn kvinner med flatere bryster, forteller forsker Dr. Yvonne Rossdale.

Men hun finnes ikke.

AFTENPOSTEN:

Selv vinnere av journalistprisen Skup blir lurt. I 2003 skrev Aftenpostens Skup-vinner Anne Hafstad en stor artikkel i papirutgaven om at tyske forskere hadde funnet ut at menn kan bedre helsen ved å titte på kvinnebryster.

En skikkelig gladnyhet, men dessverre usann. Dagbladet.no kunne kort tid senere avsløre at en variant av vandrehistorien var lagt ut på nettet allerede i 1997.

VG:

Avisen intervjuet «den kjente, engelske kunstneren» Hugh Martin over et par sider - og trykket en del av «maleriene». Kunsteren var Kristopher Schau.

I 1994 gjorde Schau en aldri så liten karriere som nettopp Hugh Martin - les mer om det her

I 2001 trykket VG en artikkel om «Tom Shepard», som angivelig hadde bedratt sin kjæreste, hvorpå hun la ut bilder av ham iført dameundertøy, på nettet. Men det hele var kun et PR-stunt fra det britiske selskapet UPC.

DAGBLADET:

** Pål Brekke Indregard fikk Dagbladet til å tro at han hadde funnet en rosin i en pølse. Pølsevev, selvsagt. Spøken ble heller ikke godt mottatt i Aftenposten der han jobbet som abonnementsselger - Brekke Indregard fikk beskjed om å si opp jobben.

** I mai 2004 kledte en mannlig programleder fra Mess TV seg ut som Britney Spears og «lurte» seg inn på et utested i Norge. Dagbladet kom løpende og bet på.

** I august 2004 ville Vålerengas Arni Gautur Arason og Lillestrøm Gylfi Einarsson lære Dagbladet islandske gloser. De var «Klar for lòkur» - klar for kamp. Dagbladet tok'n helt ut med et stort oppslag. I virkeligheten er «lòkur» en lite flatterende beskrivelse av det mannlige kjønnsorganet.

** Året før var Kaja Knoph Østlie på farten i Dagbladet med brukket nese og en spesiell historie. 23-åringen hadde aldri hatt hoppski på beina. Men da venninnen veddet tusen kroner på at hun ikke torde, satte Kaja utfor Holmenkollbakken - på lånte ski.

Dagbladet visste ikke at Kaja var blitt sminket på Westerdahls reklameskole.

Men etter det vi erfarer, solgte Dagbladet svært godt denne dagen ...

** Og sist, men ikke minst: I april 2005 skrev Dagbladet en indignert lederartikkel om salg av kunstskatter fra Nasjonalgalleriet. Problemet var bare at dette var en aprilspøk fra Klassekampen. Dagen etter kom en ny lederartikkel der avisen la seg flat.

Et ps til slutt
Mediene kan også lure kildene. En journalist fra News of the World lot som han var en rik araber og lurte Englands landslagssjef Sven-Göran Eriksson til illojale uttalelser som ble brettet ut i avisen.

Under en middag på et sjustjerners hotell i Dubai fabulerte Eriksson om å kjøpe Aston Villa sammen med sjeiken, slik at han kunne være manager og lokke stjerner som David Beckham og Michael Owen dit.

Les også:

Sjekk flere nettbløffer her

Besøk Museum of Hoaxes

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere