RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tormods egne ord om ulykken

Sist oppdatert:
Tormod Granheim forteller her hva som skjedde da hans svenske makker forsvant på Mount Everest.

De to skulle bli de første i verden til å kjøre på ski ned den fryktede nordveggen på Mount Everest. Slik gikk det ikke.

Tormod Granheim forteller her til TV 2 Nettavisen hva som skjedde da Tomas Olsson (30) falt fra 8500 meter på nordveggen av Mount Everest.

- Vi hadde radiosamband med Fredrik Schenholm (fotograf) som hadde kartlagt balkongsystemet under toppen. Fredrik satt da i Nordskaret (7100 moh). Vi kom inn i en smal renne som ikke var mer enn fire-fem meter bred. Den er vanskelig å se fra under 8000 meters høyde.

Skien knakk
- Det var lite snø og skien til Tomas knakk der. Da vi kom ut på et stort snøfelt litt lenger nede, forsøkte vi å reparere skien med noe av utstyret vi hadde, blant annet litt tape for å få den mer stabil. Den var ikke knekt tvers av, men hang sammen.

- Jeg tror nok at Tomas følte et visst press på seg i og med at det fortsatt var 2500 meter ned til bunnen av veggen, og han hadde ødelagt en ski, forteller Granheim til TV 2 Nettavisen.

På nedsiden av snøfeltet var det en 40-50 meter høy klippevegg, der det var umulig å stå på ski. Derfor skulle de rappellere ned veggen for så å fortsette på ski på nedsiden.

Så ikke fallet
- Jeg kjørte foran fra toppen og ned til der vi måtte rappellere. Det var ikke noe klippe å feste tauet i, så vi brukte snøbolter, men snøen var ikke spesielt hard. Tomas gikk ned først, mens jeg sto igjen oppe.

- Det var tåke da vi skulle rappellere. Så jeg så ikke at han falt. Men det skjedde anslagsvis ti meter før han var nede. Da jeg kom meg ned etterpå, fant jeg ikke noen spor som tydet på at han forsøkte å bremse fallet. Det kan tyde på at han var bevisstløs ganske med en gang.

- Jeg fant sakene hans nedover fjellsiden helt ned til 600 meter nedenfor fallstedet, forteller Tormod Granheim videre.

Tok ikke sjansen
Selv tok han ikke sjansen på å rappellere ned skrenten der Thomas falt.

- Nei, jeg lette i over en time etter et sikkert sted til å feste tauet mitt. Men det ga jeg til slutt opp, og valgte å klatre ned. Jeg tok ikke sjansen på å henge i tau der.

Han fant det helt meningsløst å forsøke å kjøre helt ned nordveggen, som var planen. Derfor traverserte han fra Norton-renna og over til nordryggen. En tur bare klatrelegenden Reinhold Messner har gjort før han – men andre veien. Forskjellen er at Tormod kjørte på ski.

- Jeg var nok noe lavere i høyde enn Messner. Etter at jeg kom meg ned i bunnen av Norton-renna, tok jeg meg over til nordryggen og kom inn i omtrent 7300-7400 meters høyde. Derfra kjørte jeg ned til Nordskaret og overnattet der.

- Jeg hadde ski på beina hele veien, siden jeg er en skikjører og ikke en klatrer, understreker Tormod videre.

Vil søke
Sammen med Fredrik Schenholm og de to svenske skikjørerne Martin Letzer og Olof Sundstrøm forsøker han nå å få svensk UD til å starte en redningsaksjon, helst fra helikopter.

- Det vil gjøre det mye lettere å søke fra luften.

- Har du noe håp om å finne ham i live?

- Det er vel en veldig beskjeden sjanse for det. Men jeg kan ikke gjøre annet enn å forsøke å finne ham. Jeg har det veldig vanskelig akkurat nå, verre enn jeg noen gang har hatt det. Men jeg må bare forsøke å ta et skritt tilbake og hjelpe familien og kjæresten hans, ved å lete etter ham, avslutter Granheim.

PS! Letzer og Sundstrøm kjørte på ski fra toppen av Mount Everest og ned via den tradisjonelle ruten på nordsiden – slik Hans Kammerlander har gjort. Men altså ikke ned nordveggen.

Oversiktsbildet fra luften er tillatt gjengitt av www.mounteverest.net

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere