Gå til sidens hovedinnhold

7 farlige treningsfeil

Mange gjør farlige feil når de trener i et studio. Sjekk hva og se bilder - og unngå skader.

(SIDE2): Mange av oss trener uten å vite om øvelsene vi gjør er riktige. Noen av feilene vi gjør kan være direkte farlige, og føre til store belastningsskader. En annen grunn til at rett teknikk er viktig, er at vi ofte gjør øvelsen så feil at vi rett og slett ikke får noe effekt av den.

- Det viktigste når du trener i studio er å ha en innledningstime før du setter i gang, mener treningsspaltist i side2 og personlig trener, Cornelis Elander.

De fleste treningsstudioer tilbyr en innledningstime slik at du blir kjent med apparatene og lettere kan gjøre øvelsene riktig.

- Om du trener sammen med noen er det også enklere å gjøre øvelsene riktig, sier Cornelis.

- Da kan man både rette på hverandre og konkurrere litt seg i mellom, legger han til.

De vanligste øvelsene vi gjør feil

Se bildene på hvordan øvelsene gjøres feil og riktig under.

1. Biceps curl

Feil: Du bruker ryggen når du løfter. Da får du lett en svai rygg og belaster ryggen i stedet for armmusklene.

Riktig: Stå litt foroverbøyd, og ikke løft for tunge vekter.

2. Knebøy med vektstang

Feil: Du går ikke langt nok ned i knærne

Riktig: Bøy ned til 90 grader i knærne, og hold overkroppen rett

3. Benkpress

Feil: Du løfter rumpa og korsryggen opp når du løfter vektstanga

Riktig: Rumpa skal alltid ligge helt flat på benken når du løfter benkpress. Ellers får du ikke den effekten du skal ha.

4. Korsryggapparat

Feil: Du skal virkelig ta i og løfter kroppen for langt opp.

Riktig: Løft overkroppen slik at den går i en rett linje. Ikke svai.

5. Sit-ups

Feil: Du løfter overkroppen for høyt opp, og korsryggen løfter seg fra bakken

Riktig: Hold hendene foran ansiktet slik at du ikke bruker armene, men magen når du skal gjøre øvelsen. Du kan også løfte beina opp fra gulvet slik at det blir vanskeligere å gjøre øvelsen feil.

6. Beinpress

Feil: Du strekker helt ut i knærne. Da overbelaster du kneleddet ditt.

Riktig: Sørg for at du har en liten knekk i knærne når du skal strekke ut beina.

7. En arms roing

Feil: Du skal ikke se ut som en katt som skyter rygg. Dette er direkte skadelig for ryggen

Riktig: Hold nakken og ryggen helt rett mens du strammer musklene i hele kroppen og løfter med kontrollerte bevegelser.

Sjekk Cornelis Elander sin treningsblogg her

Takk til Elixia for bruk av lokaler

Reklame

Er dette årets beste påskeegg?

Kommentarer til denne saken