Gå til sidens hovedinnhold

Hva? Snø?

3,5 millioner briter har hver uke sett massiv norgesreklame.

(SIDE2): I kveld er det duket for norsk TV-premiere på den britiske utgaven av realityserien «71 grader Nord».

Ti mer eller mindre kjente britiske TV-personligheter har reist fra Storbritannia til Norge for å kjempe mot hverandre og den nådeløse naturen. I deltakermiksen finner vi både programledere, skuespillere og idrettsutøvere, og mange av de får seg en skikkelig overraskelse når de i første episode skal kjøre i hundespann over vinterkledte fjell i to døgn.

3,5 millioner seere hver uke
Hver uke har i snitt over 3,5 millioner britiske TV-seere sett den, for oss, velkjente realityserien, hvor en av de viktigste ingrediensene er den norske naturen.

- Jeg synes det er kjempepositivt, og jeg tror det er veldig positivt for turistnæringen i Norge. I serien blir Norge fremstilt som veldig vakkert, med masse fin natur, men også som et kaldt sted, sier Cathrine Foster, markedssjef i Innovasjon Norge i London, til Side2.

- Det er dette som appellerer til britene. Her er vinteren i Nord-Norge og nordlyset veldig populært, og vi forstår at det har blitt lagt vekt på dette i programmet.

Og selv om flere av deltakerne i løpet av programmet frykter for sine egne liv og får mange uvennlige møter med det kalde klimaet, tror ikke markedssjefen at dette setter Norge i et dårlig lys.

Kaldt, men vakkert
- Nei, jeg tror ikke det vil gi noen negative effekt. Norge fremstilles kaldt, men vakkert. Vi ser at New Zealand har markedsført seg lenge selv som et ekstremsportland med gode resultater, og i serien får vi se det arktiske Norge, forklarer Foster, som har fulgt med serien på TV i Storbritannia.

Organisasjonen har også kjørt en konkurranse i forbindelse med TV-serien, hvor premien er en opplevelsestur til Norge.

- Mange har kommentert at de vil melde seg på konkurransen, så det virker ikke som serien har skremt noen, opplyser Foster.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Light-utgave
Hvert år besøker omkring 200.000 briter vårt langstrakte land, og Innovasjon Norge brukte i fjor 13 millioner på å markedsføre landet til britene.

- Jeg håper jo det blir mer besøk nå i etterkant av serien, sier Foster, som samtidig kan avsløre at den britiske versjonen av «71 grader Nord» er en light-utgave sammenlignet med det norske deltakere har måtte bryne seg på over årene.

- Det er det jeg har blitt fortalt, men jeg har ikke sett den norske utgaven, understreker hun.

SE KLIPP FRA SERIEN HER:

HTML EMBED

Dramatikk fra start
I første episode befinner deltakerne seg i Jotunheimen. Her skal deltakerne i to døgn kjøre hundespann over de norske fjellene. Og det i nådeløst vintervær.

- Jeg frykter for helsa mi. Hypotermi, frostbitt, å miste lemmer, at celler dør. Ja, slike ting, sier en av deltakerne når hun ser hvordan forholdene hun skal befinne seg i er.

Mange av deltakerne har ikke sett snø tidligere, og når de i tillegg til å konkurrere mot naturkreftene også skal konkurrere mot hverandre, er det duket for mye dramatikk.

Den britiske utgaven av «71 grader Nord» sendes på MAX hver torsdag kl. 21:00.

Reklame

8 superkupp på kjøkkenutstyr

Kommentarer til denne saken