RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Scanpix

Søfteland vil ikke trekke seg

Sist oppdatert:
Vegdirektør Olav Søfteland tar på seg ansvaret for tunnelskandalen i Vestfold, men vil ikke gi etter for presset.

Søfteland er under sterkt press etter at det onsdag ble klart at flere av tunnelene på E18 i Vestfold må sikres. Men han overlater det til samferdselsministeren å avgjøre hans stilling.

- Jeg tar fullt ansvar for det som har skjedd. Men mitt arbeidsforhold er et spørsmål for statsråden, sa Søfteland på en pressekonferanse onsdag ettermiddag.

- Men du kan velge å trekke deg selv? ble han spurt.

- Ja, men det har jeg ikke tenkt å gjøre, sa vegdirektøren.

Søfteland kom derimot med en beklagelse.

- Jeg føler en sterk beklagelse for alle ulempene i forbindelse med stengningene. Jeg føler også en glede over at ingen menneskeliv har gått tapt, og vil gi en takk til de første som kom til raset i Hanekleivstunnelen og fikk stoppet trafikken, sa Søfteland.

Se innslaget på TV 2 Nyhetene

- For dårlig arbeid
På pressekonferansen presenterte vegdirektøren en fersk rapport, som viste at samtlige sju tunneler på E18 i Vestfold er for dårlig sikret.

- Vi har finkjemmet alle de sju tunnelene på E18. Resultatet er at alle tunnelene er undersikret. Det er ikke bare i Hanekleivtunnelen og Løkentunnelen arbeidet er undervurdert, alle tunnelene er undervurdert, sa han.

- Det er dårlig arbeid som er utført. Det er ikke fare for ras i de tunnelene som nå er stengt, men vi må få gjort sikringsarbeid. Også fem andre tunneler er undersikret, men av mindre omfang enn de to tunnelene som nå er stengt, presiserte Søfteland.

På spørsmål om tidsaspektet fra ulykken skjedde til sikringsarbeidet nå skjer er akseptabelt, sa han klart nei:

- Om tida er akseptabel, nei. Vi skulle gjort dette mye fortere, men vi måtte følge regelverket. Vi har kommet til at det kunne blitt omveier å ta snarveier. Vi skulle også ha dette ut på anbud og det har vært mye arbeid for å finne ut hva som måtte gjøres, sa Søfteland.

Vegdirektøren sa han håpte at man unngår å stenge tunnelene i lang tid.

- Det er beklagelig at det må gjøres så mye etterarbeid, men vi synes det er praktisk å utarbeide alle tunnelene i samme omgang. Vi håper ikke det medfører at veien blir stengt lenger enn det som er nødvendig for Hanekleivtunnelen. Nå må det avdekkes hva som er blitt gjort feil. Det videre arbeidet blir å lære av det som har blitt gjort feil, sa han.

Tar selv ansvaret
Søfteland tar selv på seg ansvaret for det som har skjedd med tunnelene.

- Jeg er ansvarlig for alt arbeid som blir gjort i Statens vegvesen uansett om det er innleid arbeidskraft som utførerer selve jobben, sa han, og sa samtidig at han ikke vil vurdere sin stilling.

- Nå vil jeg avdekke det som har skjedd og sette tunnelene skikkelig i stand igjen. Vi må ha et bedre kvalitetssikringssystem for å hindre at noe slikt skjer, sa Søfteland på onsdagens pressekonferanse.

- Trygt å kjøre i tunneler
Søfteland mente, til tross for undersikringen av tunnelene i Vestfold, at alle de andre tunnelene i landet er sikre.

- Ja, så langt man kan garantere at noe er trygt på veiene. Men husk på, fjellet det lever det. Derfor må tunnelene ha jevnlige inspeksjoner. Det har vært en feil som har blitt gjort i Vestfold. Vi har vært for dårlig med etterarbeid. Det er mitt ansvar. Helt klart. Det var naturlig at det skulle komme kritikk når dette skjedde, sa Søfteland.

På pressekonferansen fortalte han at de etter raset i Hanekleivtunnelen ba regionlederne i Statens vegvesen om å sjekke alle landets tunneler.

- Det foreligger ingen samlet rapport på tunnelene i dag, men vi har fått tilbakemeldinger. Resultatet viser at ekstra sikring ikke er nødvendig. Dette er gledelig. Det er trygt å kjøre i norske tunneler. Ulykkesstatistikken viser faktisk at det er tryggere å kjøre i tunneler enn på vanlige veier, påpekte Søfteland.

- Skal gjøre god jobb
Vegdirektøren mente selv han nå er rett mann for jobben som skal gjøres fremover.

- Jeg har en organisasjon omkring meg som har hjulpet meg med å avdekke det som har skjedd. Vi vil nå unngå at dette vil skje i fremtiden. Det er mitt ansvar. Min stilling er ikke opp til meg å vurdere. Jeg vil ikke selv velge å gå, men lover å gjøre en god jobb, sa vegdirektøren.

Sikringsarbeidet er nå lagt ut på anbud, og anbudsfristen går ut om kort tid.

Bør vegdirektør Olav Søfteland trekke seg? Si din mening i kommentarfeltet under!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere