Gå til sidens hovedinnhold

A-pressen og Edda bytter navn

A-pressen bytter navn til Amedia. Navneskiftet skjer i forbindelse med at Edda Media nå blir innlemmet i A-pressen.

Det nye navnet og den nye logoen ble offentliggjort mandag morgen under en samling for 160 ledere i selskapet.

Amedias konsernsjef Thor Gjermund Eriksen understreker at navneskiftet er et ledd i å stake ut den videre kursen.

- To konsern med hver sin tradisjon og historie smelter nå sammen. Vi skal nå bygge et nytt og moderne mediekonsern. Det skal bygges på det beste fra begge selskap. Navneskiftet er et tydelig signal på at vi nå går inn i en ny tid, sier han.

Tilfredsstiller behov
Konsernsjefen peker videre på at det nye navnet tar både vare på konsernets historiske utgangspunkt og på behovet for fornyelse. I navnet videreføres a’en fra A-pressen og media-begrepet fra Edda Media.

«Samtidig representerer navneskiftet en modernisering av konsernets profil. Amedia er et konsern som vil være tilstede på alle publiseringsplattformer dagens medievirksomheter opererer på», heter det i en pressemelding.

Navneskiftet er behandlet og vedtatt av styret. Konsernets eiere, LO og Telenor, skal ha lagt stor vekt på at konsernets navn skal ha en klar referanse til selskapets historiske utspring, samtidig som bredden og mangfoldet i det nye konsernets virksomhet kommer fram.

- Amedia er et navn som tilfredsstiller disse behovene. Jeg er stolt av og glad for at vi nå har fått et navn som skaper en felles identitet og samler alle til felles innsats for å gjøre Amedia til det vi ønsker skal bli landets beste og mest offensive mediekonsern, sier konsernsjef Eriksen.

78 avistitler
Han sier at Amedias medievirksomheter skal være tydelige inngangsporter og førstevalg for lokal informasjon.

Amedia har ved oppstarten 78 avistitler spredd over hele landet, samt over 100 nettaviser og digitale publikasjoner. Amedias publikasjoner blir lest av over 2,5 millioner voksne nordmenn hver dag. Konsernet har 3700 ansatte i fire land – Norge, Sverige, Russland og Polen.

Sammen med det nye navnet er det laget en ny logo og en omfattende grafisk profil som etter hvert vil prege mange av Amedias virksomheter. I den nye visuelle identiteten er det lagt vekt på å beskrive mangfoldet i konsernets engasjement.

Ingen av Amedias aviser, nettaviser eller andre merkevarer omfattes av navneskiftet eller den nye grafiske profilen. (ANB)

Reklame

Tilbud på treningsutstyret du trenger hjemme

Kommentarer til denne saken