(LXUS.no) Endelig, etter et par års forsinkelse har flyselskapet Emirates fått levert luksuskjempen Airbus A380. Og i helgen kunne selskapet stolt lande i New York etter en vellykket jomfrutur med verdens største passasjerfly.

Emirates har gjort mye for å spare på vekten om bord, men det er ikke gjort på bekostning av luksusen.

River man i en førsteklassebillett til drøye 40.000 kroner får man en egen privat suite med god plass til både sove, spise og underholde seg. Drevne gourmetkokker lager maten i flyet underveis for å sikre en god kvalitet.

Skyhøy dusj

Skulle man ønske en ren forfriskning kan man ta en kjapp dusj i et av flyets to minispa-rom. Begrenset vanntilgang gjør at man kun får fem minutter under strålene før vannet kuttes. Etter 25 minutter blir man bedt om å forlate rommet slik at andre gjester kan ta seg en dusj.

Businessklassen er noe billigere, uten at man trenger å lide i overfarten av den grunn. Her får man også behagelige liggeseter med massasjefunksjon. Man får også tilgang til flyets behagelige lounge og til den velutstyrte baren.

LES OGSÅ: Slik blir rikingenes nye lekeplass

Totalt er det plass til 489 passasjerer ombord: 14 på første klasse, 76 på busnessklasse og 399 på økonomiklasse

Alle setene er utstyrt med en egen skjerm der man styrer funksjoner i stolen, bestiller mat og drikke og styrer underholdningstjenestene. Du får tilgang til rundt 1000 TV-kanaler og flere musikkanaler.

LES OGSÅ: Airbus A380 blir flyvende casino

Satser på kjempeluksus

Emirates satser tungt på slike luksuriøse flyturer. Totalt har det anerkjente flyselskapet bestilt 58 slike fly. De fleste av dem skal settes inn i trafikk mellom Midtøsten og London, Australia, New Zealand og USA.

Dermed skal A380 bidra til å sette bystaten Dubai på kartet som Midtøstens viktigste turistattraksjon.

LES OGSÅ: Gammel Boing blir ny bolig

Gigantisk terminal

I dag er rundt 20 flyplasser rustet til å ta imot A380. Både på Dubai Internasjonal Airport og på JFK International Airport har man måtte gjøre store strukturelle endringer på terminalene for å kunne ta imot det store flyet. Det store vingespennet krever blant annet en bredere rullebane enn dagens fly. Siden flyet er en dobbeltdekker skal passasjerer kunne borde flyet direkte til begge plan.

Venteloungene inne på flyplassene har også måttet bygges ut på grunn av flyets store passasjerantall.

LES OGSÅ: Verdens dyreste privatfly

Papirløst fly

Høye oljepriser, og ifølge dem selv økt miljøfokus, har ført til at Emirates har bestemt seg for å gjøre A380 papirløst. Du finner dermed ingen pamfletter eller inflight-magasiner i seteryggen foran.

Ved å gjennomføre dette tiltaket sparer Emirates et helt tonn per flight, skriver TimesOnline.com.

Airbus hevder at flyet bruker mindre bensin per passasjer enn en liten familiebil.