Mens Finansavisens bakside igjen raljerer over Dagens Næringslivs og konkurrentenes lesertall, er situasjonen langt mer alvorlig. Spørsmålet er nemlig om avisenes lesertall, som brukes som grunnlag for å lokke annonsørene, er riktig.
Norsk Gallup og MMI har lagt frem helt forskjellige lesertall for landets aviser. Nå sier direktør Terje Vold i Carat Media & Research at annonsørene ikke må legge for stor vekt på disse tallene, skriver iMarkedets søsterpublikasjon Propaganda.
- Dette er jo egentlig helt for jævlig, sier Vold. Lesertallene legges til grunn når man regner ut annonsørenes kostnader for å nå lesere, såkalt cost per thousand. For Dagens Næringsliv er forskjellen i lesertallene mellom MMI og Gallup på over 20 prosent. I praksis blir det dermed en rabatt på over 20 prosent å nå en DN-leser om MMI-tallene legges til grunn. (Det er Gallup som leverer de offisielle tallene).
Les mer om denne saken på Propaganda:
Advarer mot lesertall