Gå til sidens hovedinnhold

Advarer mot «Reitan-felle»

Magnus Wattne jobbet som slave uten lønn i ett år. Les hans historie om Reitan-systemet.

Lite ante han om problemene som ventet da han for to år siden inngikk franchise-kontrakter med Reitan-gruppen om driften av to 7-Eleven og to Narvesen-kiosker.

NA24 - din næringslivsavis

Magnus Wattne (26) har i ett år måttet jobbe på slavekontrakt for å betale tilbake gjeld til Reitan som følge av påstått svinn i butikkene han drev. Svinnet dreide seg i Wattnes tilfelle om varer for rundt 500 kroner dagen i kostpris, tilsvarende en stappfull søplesekk varer daglig.

Svinnet ble oppdaget etter den første varetellingen, som ble gjort ni måneder etter at han overtok den ene 7-Eleven-butikken. Varetellingen viste et svimlende sprik mellom den faktiske varebeholdningen og antallet varer Reitan mente skulle være i butikken.

Paprika-problemer
Blant annet viste Reitans lister at det skulle være 110 paprikaer i butikken ved overtagelsen i den ene butikken, noe som ifølge Wattne ville vært helt på jordet.

- Det var 2-3 i butikken. Tror man skal lete langt etter en 7-eleven med 110 paprikaer, sier Wattne til NA24.

Han mener derfor at varebeholdningen på merkverdig vis har økt i Reitan-systemet.

Wattne bedyrer også at prislistene Reitan opererer med ikke samsvarer med prisene butikkene får fra grossisten. Han mener Reitan spekulerer i å ikke justere prisene når butikkene får rabatter.

- Om prisene spriker med fem øre for en pakke tyggegummi, blir det mange kroner i løpet av et år. Og skjer det med mange nok varer, snakker vi hundretusener, sier den tidligere kioskeieren til NA24.

Frykter represalier
For Reitan vil kunstig lave kostpriser gi høyere fortjeneste, mens for den enkelte butikken vil spriket slå tilbake som svinn. Disse kronene forplikter franchisetageren å betale fra egen lomme.

NA24 har snakket med flere franchisetagere som ikke ønsker å stå frem med navn. De er skeptiske til å snakke, men har alle like erfaringer som den Wattne forteller om. De frykter først og fremst 50.000 kroner i bot, som er trusselen Reitan har nedfelt i deres kontrakter for å snakke negativt om interne forhold i kjeden. Denne klausulen skal ifølge Reitan være fjernet, men franchisetagerne frykter fremdeles represalier dersom de står frem.

Wattne kom seg ut av Reitan-systemet rett før jul, men han har flere kolleger som fremdeles sitter i det han karakteriser som Reitan-fella.

- Reitan har ødelagt drømmen om egen butikk for meg og disse menneskene. Jeg vil advare andre mot å gå i samme felle, sier han.

Skylder på virus
Magnus Reitan, som sjef for Reitan-gruppen, mener de ikke operer med andre prislister enn det grossisten gjør. Han vil ikke kommentere Magnus Wattnes tilfelle, men snakker på generelt grunnlag.

- Men det blir plusset på et administrasjonsgebyr fra vår side som nok kan være litt forvirrende, sier Reitan til NA24.

Når det gjelder sprik i kostprisene, skylder Reitan på at deres systemer med jevne mellomrom blir plaget av virus, som gjør at prisene må rettes på manuelt.

- Her kan det selvsagt gjøres menneskelige feil, sier Reitan til NA24.

Han legger ikke skjul på at Reitan har vært plaget av flere konflikter med franchisetagere de siste årene, men avviser at dette dreier seg om fiktivt svinn. Han sier det er snakk om utro medarbeidere som forsyner seg av kassa. En av sakene skal nå opp for retten.

- Det er ikke til å stikke under en stol at det kan være vanskelig å drive butikk i begynnelsen, og at det kan være fristende for folk å stikke penger i egen lomme, sier Reitan til NA24.

- Del av forretningsideen
Svensk TV3 viste torsdag dokumentaren om svenske Maria Bodin som fikk drømmen knust av norske Reitan-gruppen da hun skulle starte en egen 7-Eleven butikk. En del av Reitans forretningsidé er ifølge dokumentaren å gjøre franchisetageren ansvarlig for fiktivt svinn, i Marias tilfelle 800.000 kroner eller varer tilsvarende fem stappfulle handlevogner hver dag.

Reitan bedyret i etterkant av programmet at de slavelignende franchise-kontraktene programmet fremstilte, var fjernet, og at dette var et tilfelle som kun omhandlet 7-Eleven i Sverige.

Les også: Reitan fnyser av skandale-tv

Reklame

Nå er det superpriser på Pondus-album