(BIIPMAG): H&M vil nå ut til ungdom med et budskap om å ha sikker sex. De mener at hver generasjon trenger å bli oppmerksom på AIDS for å forhindre videre spredning av sykdommen.

Mote mot AIDS
Nå har kleskjeden H&M samlet noen av de største celebritetene innen mote, musikk og stil til å delta i prosjektet «Fashion Against AIDS».

Kjendisene har, i samarbeid med H&M og «Designers Against AIDS» (DAA), gitt sitt bidrag for å hjelpe til med å bekjempe sykdommen og øke oppmerksomheten blant unge mennesker.

Se bildekarusell nederst i saken!

Katy Perry og Moby
Hver kjendis har designet sitt eget klesplagg, som er i salg både på nett og i H&M-butikker fra torsdag 28.mai 2009.

Katy Perry, Tokio Hotel, Dita Von Teese, N.E.R.D., Yoko Ono og Moby er blant kjendisene som har bidratt med design til t-skjorter, t-skjorte kjoler, singleter og bodyer.

Kolleksjonen er både for gutter og jenter og går under H&Ms ungdomsmerke Divided. 25% av salgsprisen vil bli donert til HIV og AIDS-prosjekter for ungdom.

80-tallsstil
Kolleksjonen bærer preg av 80-tallet:

- Designene har en ekte 80-tallsfølelse over seg, det er mye hvitt, sterke farger og graffiti-aktige trykk. Jenter kan bruke klærne med minis, eller med denim og store smykker, mens gutter kan bruke dem med fargede jeans eller opprullede chinos. Å bekjempe AIDS er alltid viktig, og H&M er overveldet over entusiasmen og forpliktelsene fra hver og en av kjendisene som har involvert seg i denne kolleksjonen, sier Ann-Sofie Johansson i H&M i en pressemelding.

- Viktig med sikker sex
Ninette Murk, grunnlegger av «Designers Against AIDS», mener at den nye kampanjen er viktig:

- H&M og «Fashion Against AIDS» er veldig viktig for oss fordi vi aldri kunne nådd ut til så mange unge mennesker på egen hånd. AIDS er fortsatt et tema som er veldig viktig i dag. Folk bygger opp sin holdning til eget sexliv når de er veldig unge, så det er viktig at de forstår hensikten med sikker sex så tidlig som mulig, sier Murk.

Bruk hodet
De ulike klesplaggene i kolleksjonen har personlige meldinger med fokus på AIDS og sikker sex. Gruppa N.E.R.D. har valgt et fornuftig budskap med ordene «Use your brain» printet på t-skjorta.

Artisten Robyns livlige budskap er «Protect your body», mens Cyndi Lauper har skriblet inn «Girls just wanna have safe sex» i rosa lebestift på en svart singlet.

T-skjortene koster rundt 100 kroner og t-skjorte kjolene 150 kr.

15 millioner
Det er andre året H&M har samarbeidet med organisasjonen «Designers Against AIDS» for å spre budskapet om sikker sex til unge mennesker.

I fjor fikk kampanjen stor suksess og over 15 millioner kroner ble donert bort til HIV og AIDS-prosjekter.

«Fashion Against AIDS»-kolleksjonen:

1992

Siste fra biipMag: Gå til forsiden her!