Gå til sidens hovedinnhold

Fylla ødelegger ikke treningen

Dehydrering kan være farlig, men det er en myte at fylla ødelegger måneder med trening.

(SIDE2): Sommer og sol gjør det lettere for mange å ta en utepils i sola. Ofte blir den ene til flere og turen på treningssenteret blir gjerne utsatt til dagen etter.

Les saken: Vi drikker mer om sommeren

Kanskje var du en tur ute på byen i helgen og føler at de treningstimene du la ned i forrige uke var forgjeves? Vi snakket med ekspertene for å komme til bunns i hvordan alkoholen påvirker treningen vår.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Sjeflege i Hjelp24, Sverre Mæhlum, mener dehydrering er det farligste dersom du tar deg en løpetur etter en fyllekule.

- Det er ikke farlig å trene rolig etter at du har tatt deg en kveld på byen, sier Mæhlum. Han understreker dog at treningen må foregå i rolig tempo og at du drikker nok væske. Kroppen er tappet for væske dersom du har drukket alkohol i store doser kvelden i forveien. Alt som forgifter kroppen på samme måte som alkohol er uheldig for ytelsen, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Han påpeker også at det er en myte at å drikke seg full ødelegger hele formen din.

- Det er en myte at en fuktig kveld vil ødelegge måneder med trening. Det stemmer ikke at det påvirker muskler eller resultater du har oppnådd i nevneverdig grad, hevder han.

Redusert form
Også produktansvarlig i Sats, Halvor Lauvstad, mener det kun er en ond sirkel og færre treningsdager som stikker kjepper i hjulene for treningen om du kombinerer den med for mye alkohol kvelden i forveien.

- Den totale effekten av å drikke seg full vil avhenge av hvordan formen er i utgangspunktet, hvor ofte det trenes og hva som er målet med treningen. Rent generelt kan man si at langtidsvirkningene normalt vil være at formen blir redusert fordi inntak for eksempel hver helg over lang tid medfører at tre av ukens syv potensielle treningsdager blir dårlige treningsdager, sier han til Side2.

Han legger til at hvis man ved en sjelden anledning drikker seg full, vil ikke dette ødelegge noen form eller fremgang på sikt – det vil bare gjøre treningen dagen etterpå dårligere og eventuelt to dager etterpå hvis det har vært en skikkelig tung fyllekule.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Hører ikke sammen
- Alkohol og trening hører ikke sammen, og når man drikker alkohol får man både dårligere koordinasjon og man blir sløvere til å reagere raskt. Dagen derpå symptomene er heller ikke akkurat prestasjonsfremmende, sier avdelingsdirektør i Folkehelseinstituttet Liliana Bachs til Side2.

DETTE SKJER MED KROPPEN:
I påvirket tilstand: I tillegg til at koordinasjonen blir veldig mye dårligere, vil alkohol også redusere kroppens evne til å jobbe hardt, blant annet på grunn av økt puls som følge av alkoholinntaket og redusert evne til å bruke kroppens mest effektive energilagre.

Dagen derpå: Etter en fest med høyt alkoholinntak, vil du være redusert. Du vil sannsynligvis være ganske dehydrert, ha noe høyere puls enn vanlig, fortsatt dårligere koordinasjon og et redusert energilager (glykogen, lagrede karbohydrater).

På sikt: Produksjonen av mannlig kjønnshormon, testosteron kan synke
Konsentrasjonen av stresshormonet kortison øker. I kombinasjon med mindre testosteron kan dette over lengre tid medføre nedbryting av muskelmasse.

Når man inntar alkohol, prøver kroppen å kvitte seg med giften så fort som mulig. Nyrene bruker mengder væske for å kvitte seg med alkoholen og dette fører til dehydrering; altså væsketap. Vann spiller en kritisk rolle i muskeloppbyggingsprosessen og bare en liten dehydrasjon kan hemme denne mye.

LES MER OM HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

Reklame

Her får du munnbind levert helt hjem

Kommentarer til denne saken