(Spillmagasinet): Hvis du spør noen om hvilket som var det første moderne skrekkspillet, er sannsynligheten stor for at vedkommende svarer «Resident Evil».

Se alle bildene fra spillet i bunn av artikkelen.

Japanske Capcoms mesterverk fra 1996 solgte i bøtter og spann, bød på et par scener som har etset seg inn i hukommelsen til de som spilte det, og har fostret en haug oppfølgere.

Dessverre for han eller hun er det svaret helt feil, allerede i 1992 ga den franske utvikleren Infogrames ut det fabelaktige pc-skrekkspillet «Alone in the Dark». På tross av at grafikken både var og er veldig enkel, innehar spillet en så deilig nifs atmosfære at det fortsatt er i stand til å skremme vettet av de fleste.

En ond park

«Alone in the Dark», som vi har testet til Xbox 360, er det første nye spillet i serien på nesten sju år. Du tar kontroll over helten Edward Carnby i det han våkner med hukommelsestap i en bygning som holder på å rase sammen, og sammen skal dere finne ut av hvorfor onde krefter prøver å ødelegge New York.

Jeg har verken lyst eller lov til å avsløre noe av historien, så dere må bare tro meg når jeg sier at det er mye mer spennende enn det høres ut som.

Store deler av spillet utspiller seg i og under Central Park, men jeg fikk bare teste ett av de områdene. Brorparten av versjonen jeg spilte gikk først ut på at jeg skulle rømme fra tidligere nevnte kollapsende bygning, før jeg måtte komme meg helskinnet gjennom et utrivelig parkeringshus.

Etter det måtte jeg kjøre i full fart gjennom et New York som holdt på å rase sammen, et parti som ble avsluttet med at Edward Carnby og hans allierte entret parken på en ekstremt dramatisk måte

Veldig dynamiske omgivelser

2008-utgaven av «Alone in the Dark» slekter mye mer på typiske actioneventyr enn forgjengerne, uten at det gjør noe. Takket være en fabelaktig spillmotor og dyktige designere, smilte jeg hele tiden fra øre til øre. For øvrig så er ikke skrekkbiten helt borte, enkelte av partiene jeg spilte gjennom var alt annet enn trivelige.

Se gameplayvideo fra «Alone in the Dark»
(Artikkelen fortsetter under video vinduet)

HTML EMBED
video_embed(10308,1);

Spillets største stjerne er uten tvil de dynamisk omgivelsene. Hvis du for eksempel plukker opp en planke og holder den inne i en brann, tar treverket fyr. Hvis du så holder den brennende planken inntil noe annet brennbart, begynner det også å brenne og brannen sprer seg så mye den kan gjennom omgivelsene.

Dette kan for eksempel resultere i at en dør forvandles til aske og du kommer deg videre.

Gode oppgaver

I de delene jeg spilte gjennom, hadde utviklerne vært flinke til å utnytte mulighetene dette åpner for. Nesten samtlige oppgaver var både kreative og krevende. Heldigvis var løsningene bestandig opplagte når jeg fikk tenkt meg litt om, og det gikk mye greiere etter hvert som jeg innså hvilke muligheter jeg faktisk hadde.

En ting jeg var spent på før jeg testet «Alone in the Dark», var hvor konsistent spillet kom til å være. De fleste spill har en uvane for å bare la deg for eksempel knuse noen kasser, selv om alle ser like ut. I «Alone in the Dark» ser det ut til å være at så lenge det går det an i virkeligheten, så er det også mulig i spillet.

«Alone in the Dark» kan bli sommerens store spillhit.

Tilfredsstillende kamper

De ulike omgivelsene er fulle av fiender som du må ta rotta på ved hjelp av gjenstander du finner. Alle objekter du kan plukke opp har sine egne parametere og kan brukes som våpen. Ved hjelpe av høyre styrespak styrer du hvordan Edward holder objektet, så for å slå en fiende i hodet flytter du først spaken opp så kjapt ned.

Resultatet av kampsystemet er en rekke tilfredsstillende kamper hvor du har full kontroll. Her det ingen lange knappekombinasjoner eller andre ting som sørger for suksess, alt avhenger av deg og dine ferdigheter med styrespaken.

Bygd som en tv-serie

Noe jeg tror mange kommer til å sette pris på med «Alone in the Dark», er måten det er bygd opp på.

Spillet er delt opp i en rekke 45 til 50 minutter lange «episoder», og sluttene er akkurat så tilfredsstillende at jeg følte meg mett når en episode var over. Hvis du tar deg en pause, får du dessuten en liten oppsummering når du starter igjen. Spillet er med andre ord lagt opp til at man spiller litt i ny og ne.

Likevel, hvis du er av typen som liker kontinuerlige spillopplevelser, så tyder alt på at det er ingenting i veien for å ta noen lange økter. De ulike episodene jeg var gjennom fulgte rett etter hverandre.

En del grums

Som forventet inneholdt versjonen jeg testet en del feil, feil som kommer til å legge en stor demper på opplevelsen hvis de ikke blir rettet opp i. Den mest alvorlige var at spillet var forferdelig dårlig på å gi hint om hvor jeg skulle og hva jeg skulle gjøre, altfor ofte surret jeg lenge rundt før jeg ved en tilfeldighet fant ut av det.

En nesten like irriterende feil er måten spillet foreløpig lar deg spare på gjenstander på. Du kan bare drasse rundt på et begrenset antall, noe som er helt greit. Problemet er at du ikke kan kombinere ting direkte. Istedenfor må du først gjøre plass til alle «ingrediensene», så blande de, før du til slutt kan plukke opp det du måtte kaste fra deg. «Alone in the Dark» krever ofte at du lager dine egne våpen, og dette gikk meg tidvis på nervene.

I tillegg til disse to, sliter spillet litt med det tekniske. Kameraet er tidvis utrolig kranglete og grafikken har en stygg uvane for å hakke når det skjer litt mye på en gang.

En sommerhit?

Som du kanskje allerede har skjønt, så er jeg meget imponert over det jeg har testet av «Alone in the Dark».

De dynamiske omgivelsene åpner for en rekke muligheter som utviklerne heldigvis har utnyttet, partiene jeg har vært gjennom har bydd på noen av de artigste og beste oppgavene jeg har løst på mange år. I tillegg er historien spennende, kampene artige, og den TV-serielignende oppbygningen både annerledes og velfungerende.

Hvis resten av spillet er like underholdende som den fjerdedelen jeg har vært gjennom, og utviklerne fikser opp i de nevnte problemene, kommer «Alone in the Dark» til å bli en vaskekte sommerspillhit.

«Alone in the Dark» slippes på Xbox 360, PC, PS2 og Wii i juni. PS3-utgaven kommer til høsten.

83

Les flere spillsaker på våre spillsider.