(SIDE2): Mammablogger Anna Rasmussen vakte oppsikt da hun søndag lagde en egen Instagram-konto, som mor har full kontroll på, til sin 2 år gamle datter Michelle. Rasmussen (17) fikk barn som 14-åring og startet kort tid etter bloggen MammatillMichelle.

- Jeg ville vise alle som snakket at jeg klarte meg fint som mamma, sa Anna Rasmussn til Side2.

Rasmussen er en av mødrene som har valgt å eksponere sitt barn på nett. Hun sier det er et helt bevisst valg. Det er også et bevisst valg at hun legger ut veldig lite av det som skjer i hennes og datterens liv.

Men da Instagram-brukeren til 2-åringen ble en realitet, var det mange som steilet.

- Jeg har aldri fått så mye hat i løpet av en time, skrev den 17 år gamle moren på bloggen sin.

Promoterer barnet mer aktivt

- Du promoterer ditt barn mer aktivt. Og man bør jo spørre seg om hvorfor det er viktig at de har en profil når de ikke er i stand til å si hvorfor de er der, eller poste noe selv, sa Silje Charlotte Solstad. Solstad jobber i Nordlys, og hennes kommentar «Som foreldre bør vi stille oss spørsmålet omvi ville delt den historien på sosiale medier da vi gråt så tårene spratt ellermenstruerte gjennom jeansen» har fått svært mange lesere.

Anna Rasmussen sier til Side2 at hun mener debatten rundt Instagram-kontoen til datteren er en storm i et vannglass i og med at den faktisk ikke egentlig tilhører lille Michelle, men styres av mor.

Publiserer sammme bilder

- Interessen for meg og Michelle som familie er større enn interessen for min rolle som mor for Michelle. Det er mitt ansvar å beskytte mitt barn. Jeg publiserer ofte bilder av Michelle på bloggen og på min private Instagram. Som sagt, jeg vil stå ansvarlig og har et ansvar mot å verne om Michelles privatliv. Dersom jeg publiserer bilder på «hennes» profil vil dette være bilder jeg allerede har publisert på bloggen eller Facebook-siden tilhørende bloggen, sier Anna Rasmussen.

Hun mener dette er å vise bloggen fra en annen vinkel.

- Årsak til suksessen

Kritikken mot mammabloggere som Anna Rasmussen dreier seg i stor grad rundt det at de velger å eksponere sine barn på en såpass sterk måte at barnets rett til privatliv ikke blir oppfylt.

Organisasjonen Barnevakten har fulgt mammabloggere og deres fans lenge.

- Det ligger i ordet mammablogger at ungene er årsaken til suksessen. I begynnelsen handler responsen på dem selv som mamma , men når ungene blir større, ser vi at bloggen ofte går over i en ny fase, sier rådgiver i Barnevakten Kjellaug Tonheim Tønnesen til Side2. Barnevakten har uttrykt bekymring for at de mener barna blir produkter og eksponert uten at de har noen mulighet til å bestemme over det selv. Samtidig sier Tonheim Tønnesen at det er forskjell på mammabloggere i forhold til hvor mye de velger å eksponere barna.

LES OGSÅ: - Det er viktig å huske på at det er et barn som er hovedgrunnen til bloggsuksessen

Ikke en ren promotering

Anna Rasmussen sier at hun ser at interessen rundt datteren øker.

-Spesielt det siste året har interessen og oppmerksomheten rundt Michelle økt dramatisk. Michelle er i ferd med å bli et større barn, og leserne er svært interessert i Michelles hverdag, interesser og hvordan hun utvikler seg. Det vil være naturlig at Michelle vil involveres mer i bloggen i årene fremover, samtidig vil jeg aldri bruke henne som en ren promoteringsmekanisme for bloggen, sier hun til Side2.