Forskere ved Den europeiske organisasjon for kjernefysisk forskning (CERN) i Sveits har klart å fange såkalt antimaterie. Dette er det mystiske stoffet som truer den katolske verden med masseødeleggelse i Dan Browns «Engler og demoner».

Ifølge den britiske avisen Daily Mail klarte forskere å fange antimaterie også i 2010, men den gang kun i brøkdelen av et sekund.

Nå har forskerne klart å bevare antimaterien, laget av hydrogen,i 16 minutter. Det er over 5000 ganger lenger enn sist gang.

Det såkalte antihydrogenet var mulig å fange i en superledende magnet, som trakk antiatomene bort fra veggene i magneten. Så fort antimaterie kommer i kontakt med materie, tilintetgjøres nemlig begge deler.

Forskningsprosjektet heter ALPHA, og resultatene er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Nature Physics.

Tilintetgjøres

Problemet med antimaterie, er at det er svært vanskelig å studere. Det tilintetgjøres straks man forsøker å lagre det på normalt vis.

Ifølge professoren Makoto Fujiwara, kan dette være et gjennombrudd i forståelsen av antimaterie.

- Skinner antimaterie med samme farge som materie? Har gravitasjonen samme innvirkning på antimaterie som på materie? spør Fujiwara.

Han understreker at eksperimentene er svært vanskelige.

- Men disse resultatene er svært viktige skritt, nå vil eksperimentene bli 10.000 ganger letter å gjennomføre, sier han.

Svært eksplosivt

Mange har hørt om antimaterie gjennom Dan Browns bok «Engler og demoner» og filmen basert på boken. I fiksjonen blir antimaterie stjålet, og brukt til å lage en bombe som vil utslette Vatikanet.

Bare et halvt gram antimaterie vil ha den samme kraften som 20 hiroshimabomber, men CERN poengterer at det ville tatt milliarder av år å lage, og at antimaterie er «helt trygt».

Mystisk materie

Antimaterie er en av universets store mysterier. Ifølge Big bang-teorien burde det vært skapt like mye antimaterie som materie. Problemet er at når antimaterie kommer i kontakt med materie, tilintetgjøres de øyeblikkelig, og alt som skulle vært igjen av universet, er lys.

Det vet vi jo ikke er tilfelle, og det virker som om det kun er antimaterien som er forsvunnet. Vi «mangler» altså halvparten av universet. Forskerne kan foreløpig ikke forklare hvorfor det er slik.

CERN-forskeren Jeffrey Hangst forteller ifølge den britiske avisen at eksperimentet kan gi vitenskapsmennene det første glimtet av strukturen i et antihydrogen. Antihydrogen er for øvrig antistoff nummer én på den antiperiodiske tabellen.

Ifølge Forskning.no er antimaterie «rett og slett atomer hvor elektronene har positiv elektrisk ladning, og protonene i kjernen har negativ. Ellers fungerer antiatomene helt som vanlige atomer, og kan for eksempel bygge opp antihydrogen, eller antijern».

Hva er antimaterie? Se videoen under, og bli litt smartere:

HTML EMBED