Skuffet må vi konstatere at det ikke er en bølge å se på Oslofjorden testdagen.

Se flere bilder av Anytec 522 SP neders i artikkelen

Dette er nemlig en båt som formelig roper etter maskulin bruk, gjerne mens lavtrykket herjer og skumtoppene freser hvite.

Les flere båttester på kastloss.no

Men vi opplever den også som en tiltalende båt for godværsdager, med plass på fordekket til både fiskeutstyr og bagasje til hytta, samtidig som man kommer seg uanstrengt og kjapt fra A til B.

Kvikk og rask
Med en klassisk dyp V-bunn på nesten 21 grader, er Anytec 522 SP en lettplanende båt. Dette henger naturlig nok også sammen med motorvalget; vår testbåt hadde en Yamaha 115 F på hekken, som er største anbefalte motor på denne skuta. Da ligger toppfarten rett i overkant av livlige 40 knop

Den er følsom for trimming og har ingen problemer med kavitasjon og lugging ved kjappe unnamanøvre.

Skroget oppleves stille og kompakt, noe vi kan takke et solid antall spant og stringere for.

Og under vannlinjen finner vi elsveisede steglister – to stykker på hver side – som også stiver opp.

Plass nok
På førerplassen bak den midtmonterte konsollen i aluminium, sitter du godt. Her er det plass til to-tre mann. Styrekonsollen byr på god plass til å legge fra seg ting, mens styring og throttle ligger greit i hendene bak de herdede tre rutene i vindskjermen.

Testen er levert av kastloss.no

Vindstøy er det lite av bak den kantete konstruksjonen. De største flatene er gummierte; det gjør at vindusrefleksene blir dempet, og det går an å legge ifra seg mobilen uten at den forsvinner grunnet manglende underlagsfriksjon. Det er også satt av plass til ettermontering av plotter og lignende, og 12-voltsuttaket er like ved.

Vi gir også plusspoeng for to skikkelige håndtak i konsollen som fungerer både sittende og stående, og sikkerheten er ivaretatt med god tilgang til brannslukkeren.

Fornuft
Letter vi på stumpen og akterluken, finner vi en batterikasse som kan stroppes godt fast. Dette er svært viktig i aluminiumsbåter, siden batterisyre på avveier kan lage hull i båten.

I det elektriske opplegget er hovedstrømsbryteren lett tilgjengelig; dette er minst like viktig, for strøm på avveier er heller ikke spesielt snill med aluminiumen. Her nede finner vi også en manuell lensepumpe. Bensinfilteret finner vi på skottet. God ventilasjon er også på plass, men rommet er ikke drenert.

Lengst akter finner vi en 80-liters drivstofftank, et skikkelig mannhull for inspeksjon og en badestige. Her er det også to godt dimensjonerte dørkdreneringer som ser ut til å kunne svelge unna en rasmus eller to.

Dørken er for øvrig i sklisikret aluminium. Forut er det et ikke låsbart stuverom, sammen med to mindre stuverom i hver side for tauverk og fendere. I alt finner vi fire store kryssholt. På benker og andre flater hvor det trengs godt feste er det limt på gummimatter.

Les flere båttester på kastloss.no

Les mer om båt og båtliv i Nettavisens båtmagasin