Gå til sidens hovedinnhold

P-hus eneste løsning

Skal vi noensinne få parkeringsplasser i samsvar med innbyggernes behov i bydelene Frogner og St. Hanshaugen må kommunen ta grep og bidra til bygging av parkeringshus!

SENTRUM VEST: Lokalavisen har snakket med Pål Gleditsch, kontorsjef i landets største parkeringsselskap Europark. Han er bosatt på Frogner, og er selv deltaker i den daglige jakten på et lovlig sted å sette fra seg bilen. Europark bygger ikke parkeringshus selv, de driver dem.

I disse to bydelene er det et åpenbart underskudd på parkeringsplasser. Europark driver over seks hundre anlegg, bare ett av dem her, og Stiansen Parkeringshus i Bogstadveien er dessuten nesten utelukkende leid ut til faste kunder, sier Gleditsch.


Skrikende mangel

Selv bor Gleditsch ved siden av Frogner kino med Gimle kino rett bak. Han opplever stadig det enorme underskuddet på korttidsplasser på kveldstid.

Det er en innlysende sammenheng mellom mangelen på tilbud til parkering, og det rekordhøye antall bøter og gebyrer som skrives ut i disse bydelene, sier Gleditsch.


Kommunen må bygge

Europark-sjefen tror de drømmer som venter på at private skal bygge ut underjordiske parkeringshus i disse to bydelene.

Jeg tror det vil bli vanskelig for en privat aktør å finne økonomi i slike prosjekter. Det koster opptil 300.000 kroner for hver oppstillingsplass du bygger. Slike kostnader vil gi en veldig høy leie. I dag er noen villige til å betale veldig mye for en parkeringsplass i tilknytning til bolig. Likevel er utbyggingskostnader en solid brems på bygging av P-hus. Om ikke kommunen går inn på eiersiden, vil det skje lite, spår Gleditsch.


Beboerparkering

Parkering er i økende grad et knapphetsgode over hele byen, men særlig i våre bydeler, mener Gletitsch. Han følger diskusjonen rundt beboerparkering med en viss skepsis, han tror rett og slett ikke ordningen vil fungere.

Vi har ikke noe lignende noe annet sted i Norge. Dette blir en kjempeutfordring for Trafikketaten å håndheve. Ikke minst vil mange klare å sikre seg flere tillatelser enn de har krav på, tror han.


Dilemmaet Bislett

Gleditsch mener Bislett er et eksempel på Oslo kommunes manglende grep om parkering. Her er det bygd opp et idrettsanlegg som skal trekke tusenvis av mennesker fra hele byen og et stort oppland, uten at det er lagt til rette for parkering noe sted.

Jeg synes det er rart at ikke diskusjonen om parkeringsløsninger er mye større i denne delen av byen. Alle som bor eller jobber her, er sterkt berørt. Alle de som daglig kjører rundt og leter etter parkeringsplass, medfører betydelig forurensning og bidrar til trafikkproblemene. Parkering er til de grader politikk. Jeg er ikke overbevist om at Oslo kommune skal bruke skattepenger til å bygge parkeringshus. Men jeg ser ingen andre åpenbare løsninger. Et bedre kollektivtilbud vil helt sikkert hjelpe, men jeg tror ikke det endrer dagens virkelighet, at det hver eneste dag er for mange biler i forhold til tilgjengelige parkeringsplasser i bydelene Frogner og St. Hanshaugen, avslutter Pål Gleditsch.

Reklame

Derfor er den norske ladekabelen så genial