Gå til sidens hovedinnhold

Vrak bilen nå

Kvitt deg med den gamle bilen innen 20. mars – og unngå årsavgiften.

Gå til Nettavisen Motor

Har du planer om å kvitte deg med den gamle rustholken din, bør du gjøre det innen 20. mars i år.

- Man må vrake den innen 20. mars, det er for sent den 21. mars. Men det er mulig å få redusert avgift også etter dette, dersom man vraker bilen innen 1. juli. Da gir myndighetene deg igjen halve årsavgiften, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF Jan Ivar Engebretsen til Nettavisen.

Dersom du har solgt bilen din før 20. mars, risikerer du fremdeles å stå ansvarlig for årsavgiften.

- Den som var registeret som bileier 1. Januar vil motta regningen, og man må skrive en klinkende klar kontrakt på hvem som skal betale årsavgiften dersom du har solgt bilen din etter dette, sier Engebretsen.

Får man tilsendt en slik giro – må man ikke kaste den i søpla.

- Du må selv sjekke om ny eier har betalt avgiften, hvis ikke – må du rett og slett gjøre det selv, sier Engebretsen.

Har man ikke fått tilsendt en giro, er ikke det noen gyldig unnskyldning.

- Da må man selv gå inn på www.toll.no, og legge inne bilens registreringsnummer. Da får man et nytt KID-nummer og unngår også et tilleggsgebyr på 250 kroner for sen betaling, sier Engebretsen.

Har du avtalegiro og solgte bilen din i 2008, er det viktig å slette avtalegirokravet på din gamle bil innen 20. mars.

Årsaken til at bileiere har fått regning på avtalegiro selv om kjøretøyet er solgt er at avtalegiroen er knyttet til kjøretøyet, ikke til personen. Uavhengig av om gammel kjøretøyeier sletter betalingsoppdraget, vil ny eier motta papirfaktura.

Avventer med skroting
En del politikere har annonsert at de ønsker å øke vrakpanten med flere tusen kroner. Høyre ønsket rundt 15.000-20.000 kroner, Frp har gått i bresjen for 22.000 kroner.

Les mer: Vil øke vrakpanten til 22.000

- Dette er rett og slett bare prat fra politikerne foreløpig. Vi har fått en hel haug med henvendelser fra folk som lurer på om dette, og det ender opp med at de avventer med å kvitte seg med bilen, sier Engebretsen.

Han forteller at dette skjer hver gang politikerne går ut med dette i media.

- Folk tror da at dette vil skje. Men det ender opp med at går tregere å få skiftet ut bilparken, og folk som ellers hadde tenkt å vrake bilen bare fortsetter å kjøre med den. Dette er ikke bra for verken miljøet eller sikkerheten. De eldre bilene forurenser mer, og er langt mindre sikrere enn de nye, sier Engebretsen.

Se hva som skjer med bilen din når den vrakes: Vær glad dette ikke er din bil

Det siste fra Nettavisen Motor:

Også motoren er rosa

- Tidenes ran av norske bilister

Øyner håp for dødsveien

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Kommentarer til denne saken