Gå til sidens hovedinnhold

Airbus kutter 10.000 stillinger

For å rette opp i den skakkjørte økonomien skal Airbus kutte arbeidsstokken betraktelig.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Selskapet melder i dag at de har kommet frem til at selskapet skal kutte 5.000 egne stillinger og ytterligere 5.000 stillinger hos folk ansatt i andre bedrifter, men arbeidende for Airbus, ifølge Reuters.

NA24 - din næringslivsavis

Airbus har 55.000 på lønningslisten, men flere tusen av de som jobber på selskapets fabrikekr er ansatt av andre selskaper som jobber fulltid på Airbus premisser. Dermed får flyprodusenten redusert de nødvendige kostnadene uten at for mange av sin egen arbeidsstyrke blir rammet. Tidligere estimater har vært at selskapet måtte kutte stillingene med 12.000.

Gigantsluk
Airbus største eier, EADS, sier at flyprodusenten er nødt til å kutte kostnadene med 5 milliarder euro, eller rundt 40 milliarder kroner, innen 2010. Etter dette kan det også være aktuelt med ytterligere innstramminger rundt to milliarder euro årlig, ifølge BBC. Årsaken er at selskapet må få opp produksjonen samtidig som de må innhente tapene flaggskipprosjektet A380 har kostet dem. A380 er verdens største og antakelig også dyrest produserte passasjerfly.

Etter seks år med utvikling, forsinkelser, store produksjonsproblemer og enorme utgifter fikk verdens største passasjerfly, med 555-seter, i desember papirene som gir det lov til å settes inn i kommersiell drift. Men det har kostet mer enn skjorta.

For første gang på tre år gikk European Aeronautic Defence & Space Co (EADS) i fjor med kvartalsunderskudd. EADS nedtur skyldtes i hovedsak gigaflyet. Det enorme konsernet har fått rundt 25 prosent av aksjekursen sin spist opp det siste året, og mesteparten av nedturen skyldes det flygende monsteret.

Politisk sammensurium
De dårlige nyhetene har også stått i kø for Airbus den siste tiden. Selskapet taper uventet mye penger og mister kunder på det kriserammede jumboflyet. Selskapets nye toppsjef gikk etter bare tre måneder.

Airbus er ansett som et strategisk prestisjeprosjekt for Tyskland, Frankrike og Spania. Selskapet har en komplisert eierstruktur med betydelig statlig innslag, og politikerne i de aktuelle landene har i stor grad blandet seg inn.

Les også: Når politikere bygger fly

Da A380 skulle bygges, var det en voldsom dragkamp mellom de ulike landene om hvor de ulike delene av flyet skulle produseres. Til slutt kom man frem til et kompromiss som blant annet førte til at den fremre delen av flykroppen ble bygd i Frankrike mens bakdelen ble bygd i Tyskland.

Når de to delene skulle settes sammen, viste det seg at 483 kilometer med kabling i de to delene av flykroppen ikke passet sammen.

Airbus hovedfabrikk er i Toulouse der også selskapet har base. Blant de tyske fabrikkene jobber det over 10.000 i Tyskland, og det er også der sluttmonteringen av tre flymodeller foregår.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis