AKER BRYGGE (NA24): - Ser dere seriøst på muligheten for å lage supersoniske fly igjen?

NA24 stiller spørsmålet til sjefen for flygiganten Airbus' fremtidsutvikling og markedsstrategi, Christopher Emerson, som onsdag var en snartur innom Oslo. Airbus er som kjent det eneste selskapet som har hatt et kommersielt supersonisk fly på markedet.

- Vi tenker alltid på supersoniske løsninger, sier Emerson.

- Jojo, men er dette noe dere virkelig satser på?

Overlyd for dyrt

- Realiteten er at supersoniske fly er altfor dyrt. Det krever store mengder energi. Enten bruker du altfor mye drivstoff, ellers må man se på helt andre teknologier, noe som vil ta lang tid å både utvikle og få godkjent. Vi jobber blant annet med hydrogen, men dette ligger et godt stykke inn i tid, sier Emerson.

- Et alternativ en kunne tenke seg er teknologi som i dag brukes på raketter, men folk ville neppe følt seg spesielt tilpass i et fly basert på samme teknologi som en Saturn 5-rakett, sier han resonnerende.

Redusere farten?

I stedet tenker fremtidssjefen i en noe mer overraskende retning.

- Flyr man saktere kan man spare energi, og dermed drivstoffutgifter, som er en enorm kostnad for flyselskapene. Men da må man tilby de reisende en opplevelse som gjør det bedre å reise. Ville man reist annerledes om opplevelsen endret seg? spør han.

Selskapet har laget fremtidsvisjoner til langt etter 2050, som viser at fremtidens flytur kan bli ganske annerledes enn det vi kjenner fra i dag. Det handler ikke om å få deg nevneverdig raskere fra A til B, men å gjøre opplevelsen bedre mens du er i lufta.

Bedre flyopplevelse

Selskapet ser blant annet på hyperavanserte seter som i langt større grad tilpasser seg din kroppsform, noe som nok de fleste vil sette svært pris på, og ikke minst vurderer selskapet å droppe vinduer i fremtiden.

- Vinduer i et fly veier svært mye, og en kan tenke seg å erstatte disse med lette LCD-skjermer over hele. På den måten får en ned vekten, samtidig som alle i praksis sitter ved vinduet fordi en har utsikt uansett hvor man sitter, sier Emerson.

Løsningen blir dermed en vanvittig fremsted fra «open sky»-konseptet som Norwegian har vist fram til norske brukere i de nyeste flyene sine, der utforming og lyssetting av taket skal gi en følelse av lys som slipper inn. I stedet for at du skal få en følelse av ekte lys, skal det være utsiden du ser - dog gjennom skjermer og kamera på utsiden.

HTML EMBED

Vanvittige tanker

Noen av de mer «out there»-tankene går litt lenger. Her snakker vi om virkelige gjennomsiktige fly, områder for golfsimulatorer om bord på flyet for litt avbrekk, vi snakker om det de beskriver som «flygende luksushoteller» med badebassenger og solplasser, restauranter og casioner. Ja, i beste fall snakker vi om interiør som er levende som tilpasser seg situasjoner og kan forandre seg - ting som selv Stanly Kubrik ville blitt imponert over.

Airbus ser til og med for seg flygende «hangarskip» som mindre fly kan lande på, og som bare «sitter» mellom de store hubbene verden over.

Men dessverre er alt dette rimelig langt unna. Neste generasjons fly vil ikke komme på markedet før i 2025-2030.

Endringer du ikke legger merke til

- Ser man i forhold til «konseptflyet» fra fremtidsvisjonen vil det nok være en del nedtonet. Mange av endringene vil kanskje være av den typen som passasjerene ikke vil legge så mye merke til, men som er med på å heve opplevelse. Det kan være ting som bedre kommunikasjon mellom flyene. I dag kan man kjøre gjennom turbulens som man ikke ser, som er svært ubehagelig. Om noe slik oppdages, kan informasjon dette i fremtiden automatisk overføres til andre fly slik at de kan styre unna, sier Emerson.

Noen endringer vil det likevel helt sikkert bli. I neste generasjons fly vil motoren i større grad integreres i flyskroget for å forbedre luftmotstand, og det vil gjøres mer eller mindre radikale endringer med vingene for å få ned luftmotstanden.

Må få ned drivstofforbruket

Hovedfokuset til luftfartsindustrien handler nemlig om å fortsette reduksjonen av drivstofforbruket.

- Siden 2000 har trafikkveksten på verdensbasis vært på 53 prosent, mens etterspørselen etter fuel bare er opp tre prosent. Dette har en fått til ved å bytte ut gamle MD-maskiner og lignende, og erstattet det med langt mer effektive nye maskiner. Våre nye A320 neo-maskiner kutter drivstofforbruket med rundt 15 prosent i forhold til de vanlige maskinene, og denne utviklingen må fortsette, sier fremtidssjefen.

- Når vi snakker med ekspertene på området anser en oljepris på 120 dollar fatet som optimistisk, så det er helt essensielt at flyene blir mer effektive.

En annen viktig grunn til at drivstofforbruket ikke har økt nevneverdig, selv om langt flere flyr er at flyene nå er fullere enn tidligere.

- Tidligere var det jo ingen som satt i midtsetene, men nå er vel sjansen for at noen sitter der 87 prosent. Det viser at flyselskapene er flinkere enn tidligere, påpeker Airbus-sjefen.

- Dette er en bransje i voldsom vekst, og det er ikke snakk om noen nedtur. Når en ser på grafen her går den rett til himmels, og jeg har tidligere vært økonomisjef, som har sett på fremtidsanslag som totalt urealistisk, men alt tyder på at vi vil fortsette å ha en årlig vekt på rundt 4,8 prosent på verdensbasis. Det kan være små hakk i utviklingen, men det spretter alltid opp igjen. Europa og USA er i ferd med å modnes, men her må flyene erstattes, og nå er det den voldsomme veksteren i Asia, med Kina og India i spissen, og etter hvert kommer andre land.

Vokser inn i himmelen?

Og behovet i de nordiske landene er ifølge Airbus helt ekstreme.

- Frem til 2030 vil flyselskapene i Norden ha behov for å skaffe 424 fly til en verdi av 230 milliarder kroner, ifølge Emerson.

Den store majoriteten vil være av den «vanlige» størrelsen, type Airbus A320 eller Boeing 737.

- Det er en vanskelig avveining for flyselskapene om en skal skaffe større fly med mer kapasitet, eller om en skal gå til anskaffelse av flere mindre fly, slik at en kan ha en høyere frekvens. Og nordmenn er nok av den typen som vil fly når de ønsker å fly, noe som betyr at en trenger mange mindre fly, sier Emerson.

Han viser til at det er over 40 daglige avganger mellom Oslo og Trondheim, og at de færreste ville vært fornøyd om kapasiteten ble oppretthold, men at det ble mange færre avganger med større fly.

Håper å endre fremtidens fly

Men selv om det kanskje er de mindre endringene som står i fokus i første omgang, og at det på tegneblokken finnes ideer som aldri vil se dagens lys, har Airbus' fremtidssjef noen klare tanker om at ting vil forandre seg.

- Hvis vi for eksempel skulle endret på A380 med tanke på effektivitet, så ville det første være å gjøre vingene lenger, men det kan man ikke gjøre med dagens infrastruktur på flyplassene. Det mest effektive er jo egentlig en eneste stor vinge, men det er ingen steder du kan lande noe slik. Og hvis du fikk landet, så ville du i alle fall ikke kunne navigere det rundt på flyplasser, påpeker han.

Dagens flyplasstandarder er langt på vei basert på størrelsen til Boeing 747.

- Flyplasser verden over, spesielt de nye store i Asia, er kontakter oss nå for å høre om hva fremtidens behov vil bli, og det kan godt tenkes at vi i fremtiden kan bygge fly med større vingespenn for bedre effektivitet, sier Emerson.

Det kan også være at dagens jetmotorer vil fases ut etter hvert. I neste-neste generasjons fly, er det ikke utenkelig at fly vil bytte over til såkalte CROR-motorer, som vil monteres bak på flyene, som er en slags hybrid mellom jetmotorer og turboprop. Disse motorene har en effektivitet som er rundt 20 prosent bedre enn dagens jetmotorer.

- Jeg tror også vi vil se at måten vi går inn og ut av flyene på vil endre seg, for å gjøre det enklere med flere typer fly på flyplassene. I stedet for at man går inn på siden av flyet, er det mulig at man setter hovedørene i endene av flyet, mens sidedørene bare vil være rene nødutganger.

Det er heller ikke så sikkert at du vil være så alene på himmelen som du er i dag når du flyr.

- En kan få ned drivstofforbruket ved å fly i formasjoner, på samme måte som fugler, spesielt på lange flyvninger. Det vil også kunne få opp kapasiteten i luftrommet, sier Emerson, som samtidig påpeker at det krever helt spesielle styringssystemer som gjør at flyene som skal fly sammen også kan snakke sammen direkte.

Han tror også at en vil kunne få ned drivstofforbruket i fremtiden gjennom å lage langt smartere flystyring.

- Jeg fløy for et par dager siden fra Miami til London, og da vi kom til London, ble vi bedt om å legge oss i et ventemønster i 15-20 minutter før vi landet. At det ble trangt over London burde jo trafikkontrollen visst lenge på forhånd, og flyet mitt burde blitt bedt om å sette ned farten mens vi fortsatt var over Atlanterhavet. Da hadde man masse drivstoff, fremfor å fly fort, for så å bli liggende i ventemønster og bare brenne bort unødvendig drivstoff.

Ingen løsning for skrikende barn

Helt på tampen spør NA24 fremtidssjefen spørsmålet som alle reisende egentlig ønsker å stille:

- Har dere noen tanker om det går an å forbedre flyopplevelsen for barn? Alle som fly vet hvordan det er å havne i nærheten av en 1-3-åring som skriker litt høyere enn den egentlig er i stand til, enten på grunn av trykkproblemer, eller av å sitte fastspent og vondt, og ikke minst er det jo tortur for barna.

- Her har vi gjort en god del med luftgjennomstrømning, som sørger for å hjelpe til med trykkforandringer. Men dessverre er luftflyten i flytende ofte begrenset av oppdeling, men det er noe vi jobber med.

- Det har også vært snakk om nedfellbare barneseter i setene, noe som ville gjort flyopplevelsen til barna bedre, men det veier mye, noe som er en stor utfordring, sier fremtidssjefen.

- Og av og til er man bare tett i ørene og får ikke utlignet trykkforskjellene, noe jeg selv opplever av og til, og da er det dessverre ingen løsninger jeg kjenner til i alle fall. Vi forsker ikke på en mute-knapp, sier han og ler.