Gå til sidens hovedinnhold

Annonsenedgang i november

Nedgangen begynner å synes i statistikken, men året er fremdeles solid i pluss.

Annonsestatistikken fra Mediebyråenes Interesseorganisasjon viser at det ble 0,7 prosents nedgang i annonseomsetningen i november, sammenlignet med samme måned i fjor.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye medieguide

Statistikken er basert på den delen av annonseomsetningen som blir formidlet gjennom medlemsbyråene i MIO.

Fall i to kategorier
Etter at tallene er klare for 11 av 12 måneder er det to kategorier som har en nedgang i omsetningen sammenlignet med året før. Avis og ukepresse/magasiner har så langt i år en nedgang på henholdsvis to og 5,7 prosent. Samtlige av de åtte andre kategoriene kan vise vekst, fra 0,6 prosent (kino) til 36,8 prosent (direktereklame).

TV er den største reklamebæreren i MIOs statistikk med en omsetning på 2,3 milliarder kroner. Avis ligger rett bak med 100 millioner mindre i omsetning.

Vekst for året
På tross av dystre utsikter har 2008 likevel ikke vært noe dårlig år for mediene. Reklameinntektene har gått opp med 6,8 prosent når det gjenstår én måned av året.

Den sterke veksten i direktereklame skyldes for en stor del at denne omsetningen i økende grad har begynt å gå gjennom mediebyråene, mens det tidligere gikk utenom formidlingsledd. Det er fremdeles en sterk vekst i nettreklamen, men på tross av respektable 18,5 prosent vekst er det en vesentlig lavere stigning enn det har vært de siste par årene. Internett har nå en markedsandel på 11,9 prosent, mens tv som største kategori har 31,4 prosent. Avis utgjør i MIOs statistikk 30 prosent av annonsemarkedet.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Reklame

Nå: Gjør et kupp på alt du trenger til løpeturen

Kommentarer til denne saken