Gå til sidens hovedinnhold

- Avgiftene legger opp til å være miljøfiendtlig

Aldri før har alderen på biler i Norge vært høyere enn nå.

Onsdag skrev Nettavisen at SSB aldri har registrert en eldre gjennomsnittsalder på bilparken enn vi har nå. En norsk gjennomsnittsbil er nå 10,5 år gammel, selv om det ble vraket nesten 99.000 biler i løpet av 2010.

Les også: Sjekk hvilke biler som har kortest levetid

Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann, og nestleder av Transportkomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud sier til Nettavisen at han mener at det er flere problemer med en gammel bilpark - og at det bør stimuleres til å få ned alderen.

De siste årene har det nemlig skjedd enorme fremskritt både på sikkerhets- og miljøsiden. I 2001 ble Renault det første bilmerket en bil som oppnådde fem stjerner i Euro NCAPs kollisjonstester. Det betyr at gjennomsnittsbilen i Norge i dag er eldre enn den første bilen som fikk topp resultat i testen. Siden den gang har sikkerheten på nye biler generelt blitt betraktelig bedre, og sikrere biler får en del av æren for nedgangen i antall drepte på veiene.

På miljøsiden har det også vært en stor fremgang. Det finnes ikke gode historiske tall på CO2-utslipp på nybilsalget i Norge, men i 2006 var gjennomsnittlig utslipp på alle nye biler solgt i Norge 173 gram CO2 per kilometer, mens det samme tallet var 141 gram i 2010. Det vil si en nedgang i CO2-utslippet på rundt 19 prosent på 5 år.

Har du husket EU-kontroll? Bli varslet her!

Peker på avgiftene
- At alderen på bilparken går oppover, er en konsekvens av avgiftspolitikken. Det er så dyrt å kjøpe ny bil at folk heller kjøper bruktbil, sier Hoksrud til Nettavisen.

- Folk kjører med mer trafikkfarlige og mindre miljøvennlige biler - som bruker mer drivstoff. De som sier at avgiftspolitikken er opptatt av miljøet, snakker tullball. Avgiftspolitikken legger opp til å være miljøfiendtlig, mener han.

Hoksrud mener at en kunne redusert bilavgiftene, uten at staten fikk mindre inntekter.

- Det man burde gjøre er å ta noen aktive grep i forhold til avgiftspolitikken. Om en hadde redusert avgiftene betraktelig, ville det neppe gitt mindre inntekter, for flere ville kjøpt ny bil, og da ville totalen gå opp, hevder han.

- Eldre i Finland, med lavere avgifter
Hoksrud får ikke støtte fra statssekretær Kjetil Lund i Finansdepartementet.

- Det er mange forhold som påvirker den gjennomsnittlige alderen på bilparken, avgiftssystemet er en av mange forhold sammen med blant annet levestandard, demografi og befolkningsvekst. Med de endringene Regjeringen har gjort i engangsavgiften siden 2006 har det blitt billigere å kjøpe biler med lave CO2-utslipp, mens avgiften for biler med høye CO2-utslipp har økt. Dette innebærer at nye, mindre biler med lave utslipp har blitt mulig å kjøpe for flere, noe som isolert sett burde bidra til en lavere gjennomsnittsalder på bilparken, sier Lund til Nettavisen.

Lund finner ingen klar sammenheng mellom avgifter og alder.

- Det er vanskelig å peke på hvorfor vi likevel har en gammel bilpark. I Sverige er for eksempel gjennomsnittlig alder på personbilparken om lag ett år lavere enn i Norge, og Sverige har ikke kjøpsavgift på nye biler. I Finland er imidlertid gjennomsnittsalderen om lag et halvt år høyere enn i Norge, på tross av at Finland har lavere kjøpsavgift på bil enn i Norge.

Tror ikke på endret vrakpant
Departementet har tidligere forsøkt å skru opp vrakpanten for å få til en raskere utskifting av bilparken, men erfaringene viste ifølge Lund at dette ikke var effektivt.

- Selv når bilens verdi er lavere enn vrakpanten kan mange fortsatt velge å bruke bilen, siden en uansett vil få vrakpanten når en ønsker å vrake bilen. Det er jo ikke slik at man drikker opp innholdet i flasken med brus tidligere enn før hvis panten økes permanent, men du kaster færre flasker i søpla, sier Lund.

- Tilsvarende utrangerer du ikke bilen tidligere, men blir flinkere til å levere bilen til vraking når den er utrangert. I 1996 forsøkte man med en midlertidig økning av vrakpanten for å øke takten på utrangering av eldre biler. Vurderinger i ettertid viste at dette var et kostbart og lite treffende tiltak.”

Reklame

Gigantisk pute: Denne gir optimal sovestilling

Kommentarer til denne saken