Oktober var den måneden i fjor da flest mennesker var innblandet i trafikkulykker, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. Så langt i år er færre fotgjengere drept i trafikken, men flere er blitt skadet, skriver Nettbuss i en pressemelding.

Hovedtillitsvalgt i et av Nettbuss-selskapene Geir Nilsen sier at høstglatte veier og mørke gjør kjøreforholdene vanskeligere.

- Alle sjåførers verste mareritt er å kjøre på noen med bussen, sier Nilsen, og påpeker at bruk av refleks reduserer risikoen for å bli påkjørt med 85 prosent.

To sekunder
En bilist som kjører med nærlys i 50 kilometer i timen har bare to sekunder til å oppdage en fotgjenger uten refleks. En fotgjenger med refleks gir føreren ytterligere åtte sekunder til å reagere.

- Fordi bussen er tyngre enn bilen, har den lengre bremselengde. Derfor er det desto viktigere å oppdage fotgjengere tidlig. Statistikk viser at cirka 40 prosent av fotgjengerulykker skjer i mørket, så det er ingen tvil om at det er viktig å bruke refleks i de kommende månedene, sier Nilsen.

Han tror også at dersom fotgjengere ante hvor lite synlige de er, ville mange blitt skremt, og påpeker samtidig at risikoen for å bli påkjørt blir redusert med 85 prosent når man bruker refleks.

I forbindelse med Trygg Trafikks landsomfattende refleksdag 18. oktober deler Nettbuss ut 100.000 reflekser til sine passasjerer.

Flinke barn
Prosjektleder for refleks i Trygg Trafikk Janne Schumann forteller at barn og hunder er de flinkeste til å bruke refleks.

- Vi er generelt dårlig til å bruke refleks. Andelen har ligget på 20 prosent i lang tid, og vi forventer ikke at den har økt når vi teller uke 45 heller, sier hun, og oppfordrer voksne til også å tenke på seg selv.

- Vi voksne tar godt vare på de vi skal passe på, men glemmer oss selv. Det er lett å få øye på en hund med refleks, men det betyr ikke nødvendigvis at eieren som går bak er synlig for bilistene, sier Schumann.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet