Gå til sidens hovedinnhold

Bensinstasjonsansatte kan nesten ingenting

Her er spørsmålene de ansatte på bensinstasjonene ikke klarer. Synes du de er enkle? - Si din mening!

Det er flere og flere som merker seg at det som en gang var en service-stasjon for bilister har blitt til en serveringsstasjon for sultne veifarende.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser til en viss grad at dette kanskje er sant. Salget av mat på bensinstasjonene i Norge økte i 2007 3 ganger mer enn salget av drivstoff.

Hva kan de?
NAF har merket seg disse tallene, og fundert på om de som arbeider på bensinstasjonene nå til dags har grunnleggende kunnskap om de bilrelaterte varene de selger.

Se spørsmålene de ikke kunne svare på lenger ned i artikkelen

Burde en ansatt på en bensinstasjon kunne besvart alle?
- Si din mening nederst i artikkelen

Kommunikasjonssjef i NAF Inger Elisabeth Sagedal mener at kundene må kunne forvente et minstemål av kunnskap om de bilproduktene bensinstasjonene selger.

- NAF har en halv million medlemmer som hver dag handler for store summer hos landets bensinstasjoner. Vi mener at det bør være rimelig å forvente at bensinstasjonene i tillegg til å selge pølser og drivstoff, kan yte en viss service og kompetanse i tilknytning til de biltekniske artiklene de selv selger, sier hun.

Enkel test
Derfor har NAF gjort en stikkprøvetest av landets fire største bensinstasjonkjeder for å teste kunnskapen.

Testen ble utført i tidsrommet 1. til 20. desember 2007, der NAF oppsøkte en stasjon fra hver kjede i alle landets fem regioner (Nord, Vest, Sør, Øst og Oslofjorden) og stilte betjeningen en rekke muntlige spørsmål som kunder ofte stiller. Svarene ble ført inn i skjemaer som så ble analysert og gitt karakterer fra 0-6.

Og resultatet er nedslående:

(les mer om undersøkelsen og spørsmålene under tabellen)

- Ut fra vanskelighetsgraden på spørsmålene burde man kunne forvente at alle kjedene landet godt over 5 i snitt. YX (tidl. HydroTexaco) kommer i vår test ut med et svært dårlig kunnskaps- og servicenivå relatert til bil og motor, sier Sagedal.

Ser alvorlig på resultatet
Tallenes tale er klar. Det står dårlig til med generell kunnskap hos mange av de annsatte på norske bensinstasjoner, og YX kommer spesielt dårlig ut.

Ifølge NAF vil YX ta resultatene på alvor, og vurdere hva de kan gjøre med det.

Informasjonsrådgiver i NAF Even Westerveld understreker overfor Nettavisen at de har tatt utgangspunkt i at alle spørsmålene burde kunne besvares positivt.

- Når du kjøper en ullegenser i en klesforretning, forventer du å få svar på hvor mange grader du kan vaske den på. Ikke minst fordi det står på lappen inne i genseren, sier han. Grunnen til at så mange ikke kunne svare på de viktige spørsmålene om olje og væsker, må være at de ikke vet at det finnes forskjeller. Spørsmål 4B er besvart på flasken, på lik liinje med vaskelappen i genseren, sier han.

Her er spørsmålene altfor mange ikke kunne svare på:

Tema 1: Vindusviskere
A: Jeg trenger nye vindusviskere til bilen min som er en ..., kan du finne de riktige?

B: Kan jeg få hjelp til å skifte dem?

Tema 2: Lyspærer
A: Jeg trenger en hovedlyspære til bilen min som er en ..., har du det?

B: Kan jeg få hjelp til å skifte den?

Tema 3: Olje
A: Jeg trenger 1 liter olje, hvilken av oljetypene skal jeg velge?

B: Kan jeg blande forskjellige oljetyper?

Tema 4: Frostvæske
A: Har dere rød frostvæske - jeg trenger 1 liter

B: (Hvis de ikke har rød frostvæske) Kan jeg blande blå og rød frostvæske?

Tema 5: Drivstoff
A: Jeg har fylt cirka 5 liter bensin på dieselbilen min - hadde nesten tom tank – kan jeg fylle opp resten av tanken med diesel og kjøre videre?

Dårligst på det viktigste
Sagedal mener det er særlig bekymringsfullt at det er kunnskap om de mest vitale temaene for bilens maskineri, som motorolje og frostvæske, det skorter på.

Under «Tema 3 Olje», var total-resultatet på spørsmål A: 5,5 og på spørsmål B: 4,6.

Under «Tema 4 Frostvæske», var total-resultatet på spørsmål A: 4,25 og på spørsmål B: 4,15.

Westerveld vil på tampen gjerne understreke at det var flere stasjoner som gjorde det veldig bra.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Få utløp for din frustrasjon. Si hva du mener i kommentar-feltet her:

Kommentarer til denne saken