Gå til sidens hovedinnhold

Ber om regler for kraftlinjer

Fremskrittspartiet vil ha bedre regler for situasjoner der kraftledninger bør legges i kabel.

– Vi trenger en skikkelig politisk debatt om grensedragning for kabling av høyspentlinjer, sier stortingsrepresentant Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Les også: Vil bygge upopulære høyspentledninger

– Den politiske krangelen i mange regioner om høyspentlinjer medfører forsinkelser i prosjektene og risiko i kraftsystemet, sier han som energipolitisk talsmann i Frp.

Solvik-Olsen har merket seg at energiminister Terje Riis-Johansen (Sp) onsdag varslet vilje til å velge upopulære løsninger for nye kraftledninger.

– Det vil bli behov for nettutbygginger som medfører upopulære naturinngrep i framtiden, sa Riis-Johansen til ANB.

Være ærlige
Frp-talsmannen viser til at konflikten rundt bygging av høyspentlinjer nå tilspisser seg. Han kritiserer politikere som etter hans syn ikke forplikter partiene til noe som helst.

– Vi må våge å være ærlige med folk rundt i landet. Det er kostbart å legge hovedstrømnettet i en kabel i bakken. Derfor blir det veldig populistisk når enkelte stortingspolitikere gir inntrykk av at de kjemper for mer bruk av kabel, mens de samtidig ikke løfter en finger for å endre regelverket som NVE og Statnett legger til grunn, sier Solvik-Olsen.

Ikke vakkert
– På den annen side kan det hende at vi ikke har verdsatt natur og turistopplevelser sterkt nok i dagens regelverk. Dette bør vi ta en debatt på, og så skal ikke jeg forskuttere hva utfallet bør bli, sier han.

– Jeg har stor sympati med lokalbefolkning og andre berørte, som mener at kraftlinjer ikke er noe vakkert skue, og at de kan være meget ødeleggende spesielt i viktige natur- og turistområder, sier han.

– Samtidig bør vi også ta en debatt om mulighetene for å realisere ny kraftproduksjon i enkelte regioner. Jeg blir også veldig skeptisk når enkelte SV-representanter argumenterer mot nye kraftlinjer fordi de forutsetter at industrivirksomhet vil forsvinne. Det er svært kortsiktig, mener Solvik-Olsen. (ANB)

Reklame

Har vært utsolgt i 14 år: Nå er den endelig på lager igjen

Kommentarer til denne saken