Gå til sidens hovedinnhold

Biler bruker mye mer drivstoff enn du tror

Hvis du velger bil basert på hvor mye drivstoff de bruker, kan du bomme stort.

Alle nye biler på markedet kommer oppgitt med offisielle tall som sier hvor mye drivstoff bilen vil bruke på «blandet kjøring». Dette tallet danner igjen grunnlag for hvor mye engangsavgift du må betale for bilen, og er derfor viktig på flere måter.

Det er derimot ingen hemmelighet at disse tallene ikke nødvendigvis stemmer veldig godt overens med det forbruket som du vil oppleve til hverdags. Forbrukstallene blir nemlig ikke testet på vanlige veier, men i ekstremt kontrollerte omstendigheter på et laboratorie for at prosessen skal være så lik som mulig for alle biler.

Veldig kunstige tester

Hvordan testene skal gjennomføres beskrives i detalj av EU-direktiv 80/1268/EEC. Kort sagt så består testingen av en 4 kilometer lang test for «bykjøringsmønster» med en snitthastighet på 19 km/t, der det er mye opp og ned i hastighet, direkte etterfulgt av en 7 kilometer lang «landeveistesting» med snitthastighet på 63 km/t. Totalresultatet av disse to testene er det som oppgis som «blandet kjøring».

Blant forutsetningen er at det er 20 grader i lufta, aircondition er avskrudd, lys er skrudd av, det er matematiske fratrekk for tekniske innovasjoner for start/sopp-teknologi og lignende. Og selv om det ofte er forskjeller mellom utslipp på forskjellige typer modellvarianter, som sedan og stasjonsvogn, er det bare én som faktisk testes. Resten blir det gjort anslag på.

Det britiske magasinet WhatCar har tidligere vist at disse tallene er spesielt lite relevante når det kommer til kjøring på vinteren, der en avsløring fra i fjor viste at utslippene på bilen din kan være dobbelt så høye som du tror.

Bruker 13 prosent mer i snitt

Og nå har det britiske forbrukernettstedet Honest John samlet reelle forbrukstall fra nesten 33.000 bilister for å se hvor mye bilene faktisk bruker under vanlig hverdagskjøring.

Resultatet er relativt oppsiktsvekkende:

I gjennomsnitt viser tilbakemeldingene at en bil bruker 13,5 prosent mer drivstoff enn det som er oppgitt.

- Reelt forbruk (Real MPG) er et veldig godt verktøy for sjåfører til å finne ut bilens virkelige ytelser. Det reelle forbruket varierer i betydelig grad fra offisielle tall, og noe som kan sies å mislede forbrukere, men er det eneste tallet bilprodusentene har lov til å oppgi. Fremfor å angripe EU-tallene, som ligger til grunn for avgiftsberegningen, foretrekker vi å tilby realistiske tall oppnådd av ekte bilister, sier nettstedet i en uttalelse.

Store forskjeller mellom modeller

Men mer oppsiktsvekkende enn at biler stort sett bruker mer drivstoff enn det som er oppgitt, er det at forskjellene mellom modeller er ekstremt store. Ifølge tallene fra Honest John varierer forbrukstallene mellom å være nesten 30 prosent for optimistiske til over fem prosent for konservative.

Det er derimot ikke slik at det er enkelte bilmerker som kommer spesielt dårlig ut. Den eneste klare trenden en kan se fra tallene er at hybridbiler bruker betydelig mer enn det forbrukstallene skal ha det til. Premiumbilen Lexus CT200h er ifølge nettstedet den verste i sin klasse, men det er forrige generasjon Mercedes B-klasse som kommer aller verst ut.

Du kan selv sjekke din egen bil her.

Britene oppgir ikke sitt forbruk i liter per mil, men hvor langt en kommer på en gitt mengde drivstoff (miles per gallon). Mens en Land Rover Defender av eldre årgang kunne kjøre fem prosent lenger enn oppgitte tall, klarer forrige generasjon Mercedes B-klasse bare å kjøre 71 prosent av oppgitt distanse.

Best

  1. Land Rover Defender (1984-) 105.4%
  2. Toyota Celica (2000-2007) 103.8%
  3. Jaguar S-Type (1999-2007) 103.6%
  4. Nissan Micra (2003-2010) 102.2%
  5. Honda Civic Type R (2007-2012) 102.1%

Dårligst

  1. Mercedes-Benz B-Class (2005-2012) 71.2%
  2. Lexus CT200h (2011-) 73.0%
  3. Range Rover Evoque (2011-) 73.4%
  4. Opel Astra Sports Tourer 74.0%
  5. Audi A1 (2010-) 74.2%
Reklame

Her får du munnbind levert helt hjem

Kommentarer til denne saken