Gå til sidens hovedinnhold

Bilkunder lokkes av feil pris

For å lokke kunder, frister bilbransjenkundene med priser og garantier som ikke eksisterer.

For å vinne kampen om bilkundene, utstyrer bilforhandlere annonsene sine med veiledende priser. Men prisen er i realiteten ofte langt høyere enn det som er oppgitt, skriver Dagbladet.

Forbrukerombudet refser nå 32 annonsører for brudd på flere lover og retningslinjer. I løpet av høsten har ombudet gått igjennom flere hundre aviser, for å se om bilannonsene er lovlige eller ikke.

- Vi har nok bare sett en liten del av det hele. Vi fortsetter kontrollene, og skulle noen av dem som nå har fått pålegg av oss, gjenta lovbruddene, reagerer vi langt strengere, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Dagbladet.

Klager på bilreklamer til Forbrukerombudet har økt voldsomt. Antall klager steg med 70 prosent fra 2001 til i fjor.

En av annonsene som blir trukket frem, er Renault som i oktober reklamerte over fire sider i VG. Det ble oppgitt en veiledende pris for bilmodeller levert ved hovedkontoret til importøren, til tross for at du ikke får kjøpt bil der. Renault frister også med tre års nybilgaranti, selv om alle som kjøper nybil ifølge loven har fem års reklamasjonsrett.

Reklame

Ekstremt høy strømpris – slik kutter du regningen