En lang rekke sykkellag er på sponsorjakt i sommermånedene.

TV2-ekspert Johan Kaggestad mener årsaken til skepsisen er sammensatt:

- For det første er det dyrt å sponse sykkellag. Vi snakker her om en 30, 40 eller 50 millioner kroner årlig. For det andre går det litt tyngre økonomisk på verdensbasis nå. Og til slutt så har sykkelsporten omdømmeproblemer, spesielt etter de siste to årenes skandaler rundt Tour de France. Det gir skeptiske sponsorer, men selv er jeg ikke i tvil om at jeg ville gått inn akkurat nå, når sporten selv har begynt å rydde opp, sier Kaggestad til Nettavisen.

Håp fra Danmark
Men å skaffe seg en ny sponsoravtale, er lettere sagt enn gjort. Etter at vannprodusenten Gerolsteiner varslet at de slutter å sponse laget etter sesongen, har sportsdirektøren knapt lukket øynene om natten.

- Vi forhandler fortsatt. Jeg vil ikke fastslå en dato foreløpig, men i slutten av juni vil vi informere rytterne og de øvrige medarbeiderne om fremtiden, sier manager Hans-Michael Holczer i Gerolsteiner til Sport1.de ifølge bt.dk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mandag landet Team CSC en ny hovedsponsoravtale med Saxo Bank. Det gir andre sykkellag håp om at det fortsatt finnes en fremtid for dem innenfor sykkelsporten.

- Riis-kontrakten gir meg trøst. For oss er det et tegn om håp, sier Holczer - som ikke er alene om bekymringene.

Ser mot Norge
Tirsdag skrev VG Nett at Crédit Agricole har vendt oppmerksomheten mot Norge i håp om å lokke norske interessenter mot laget til Thor Hushovd.

- Jeg har vært i kontakt med flere selskaper. Også et par norske, sier lagdirektør Roger Legeay til VG Nett.

- Jeg er optimist, og tror det løser seg. Men i øyeblikket har vi ingen signatur, og da har vi egentlig ingen ting, legger han til.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Landbruksbanken Crédit Agricole er ikke den eneste franske sponsoren som er på vei ut av sporten. Også telefonselskapet Cofidis setter sluttstrek etter årets sesong.

Dropper sykkel
Team Quick Step har også vært ute etter ny hovedsponsor. I så måte passet kokainmistankene rundt stjernerytter Tom Boonen svært dårlig.

Sportsdirektør Patrick Lefervre kunne imidlertid avsløre onsdag at Quick Step likevel har valgt å forlenge avtalen i tre nye år.

Andre tunge sponsorer som tyske Telekom, CSC og Discovery Channel har valgt å droppe sponsing av sykkellag i løpet av det siste året.

PS! Lag som Team Milram, Bouyges Telekom, Saunier-Duval-Scott, Rabobank og Team High Road har alle avtaler som strekker seg utover årets sesong.

Gå til sportsforsiden!

Vil du ha sportsnyheter tilsendt på mobilen? Send SPORT START til 1930. Tjenesten koster 2,- per melding.

Les sportsnyheter på mobilen: Send NETT til 1930 (gratis bokmerke)