SV-toppene Bård Vegar Solhjell og Audun Lysbakken fikk tirsdag en prøve på det passasjerer med Bergensbanen ofte opplever.

De to tok toget til Bergen for å lansere regjeringens satsing på Bergensbanen i Nasjonal transportplan.

Men toget var halvannen time forsinket, og en tillyst pressekonferanse med lokale topper fra regjeringspartiene måtte dermed utsettes, melder NTB.

- 1,5 milliarder til Ringeriksbanen
Ringerikes Blad skriver at Bergensbanen får totalt 5,2 milliarder kroner i NTP.

Det fortalte buskerudpolitikerne Per Olaf Lundteigen og Martin Kolberg under en pressekonferanse på Hønefoss stasjon tidlig tirsdag morgen.

Foreløpig blir det satt av 1,5 milliarder kroner til Ringeriksbanen, og byggestart skal være i 2018. Arbeidene vil i første omgang starte på bergenssiden.

Bygging av Ringerikstunnelen vil forkorte reisetiden på Bergensbanen med cirka en time mellom Bergen og Oslo.

- Dobbeltspor Bergen-Arna
Da miljøvernminister Bård Vegar Solhjell og SV-leder Audun Lysbakken omsider kom fram til Bergen, fortalte også de på en pressekonferanse at Ringeriksbanen blir bygget.

Det er satt av midler til prosjektering, men også store midler til bygging etter en fireårsperiode, skriver Bergensavisen (BA)

Dette betyr utbedring av dobbeltspor på strekningen Bergen-Arna, og 15 minutters avganger for lokaltogene.

Strekningen mellom Arna og Voss skal også utbedres.

- Dette er et skritt i riktig retning, sier prosjektleder for Bergensbanen fire timer, Pål Berrefjord til BA.

Nasjonal Transportplan vil bli lagt fram av regjeringen fredag.

Les også: Lover milliarder til jernbanens «missing link»
Les også: Gir én milliard til skipstunnel
Les også: Regjeringens vinnerbyer