Gå til sidens hovedinnhold

Bompenger en urimelig ekstraskatt

Bompenger for alle som vil til Hardanger kan bli en realitet om et par år. - Dette er en urimelig skatteinnkreving fra folk som ikke har nytte av veiene, mener NAF.

For å finansiere den nye RV7 gjennom Kvam ønsker kommunen å begynne med bompengeinnkreving allerede i 2007, samtidig som Voss begynner sin innkreving til finansiering av Vossapakken.

Det innebærer at bilister som ferdes fra vest til øst eller motsatt må betale, enten de velger å kjøre gjennom Voss eller over Kvamskogen.

Forstår lokalbefolkning
- Ja, vi synes dette er en urimelig ekstraskatt, selv om vi har forståelse for at lokalbefolkningen setter igang dette for å få fortgang i veiutbedringen, sier Christine Fløysand i NAF til ibergen.

Hun er informasjonsansvarlig i NAF Region Vest. Hennes organisasjon er imot bompengefinansiering generelt, spesielt når andre enn de lokale finansierer veiene.

- Dersom det er lokal enighet om bompengeinnkreving, og de lokale finansierer sin egen vei, er dette mer rettferdig enn hvis bilister som ikke har glede av veiene må finansiere dem, sier Fløysand.

Forbipasserende betaler
Bomstasjonene til Vossapakken skal plasseres på grensen mellom Vaksdal og Voss kommune, og på grensen mellom Voss og Granvin kommune. Tilsvarende skal Kvam plassere sine bomstasjoner ved Eikedalen skisenter, og mellom Ålvik og Lussand mot Kvanndal.

Dermed blir det de forbipasserende som betaler mye av gildet, mens de lokale holder seg innenfor bomringene.

Fløysand påpeker at NAF kategorisk er imot bompenger, og mener at staten burde finansiere en større del av velprosjektene.

- Det dukker opp flere private bomselskaper, som hver opererer med sine egne takster og bruker masse penger på administrasjon. Vi kunne spart masse penger hvis dette ble organisert sentralt, sier Fløysand.

- Vi mener også at staten lar for lite av inntektene av bilavgiftene gå tilbake til veiutbygging, sier hun.

- Ekstraskatt
Professor Kare Petter Hagen ved NHH er enig i at bompenger blir en ekstraskatt på bilister.

- Det er en ekstra skatt som sørger for privat finansiering av noe som tidligere var et offentlig ansvar. Men for veiprosjekter som ikke prioriteres sentralt er dette omtrent den eneste måten å få i gang nye prosjekter på, sier Hagen.

Voss-ordfører Bjørn Christansen sier han hadde valget mellom å vente i 20 år eller sette igang med bompenger, for å finansiere tunnel forbi Voss sentrum og utbedring av smale og bratte veier i Granvin. Vossapakken gjør at alle bilister som våger seg i retning av Voss og Granvin må punge ut med mellom 20 og 25 kroner.

- Det er umulig å komme med på statsbudsjettet uten bompengefinansiering i tillegg. Vi kunne ventet i 20 år eller velge bompenger. Det siste er uaktuelt, for vi sliter allerede med samferdselen. Om vinteren kan ikke lastebilene passere Skjervet i Granvin, sier Christensen.

Alt i alt handler konkurransen om kamp om trafikk.

- Vi ser på trafikken gjennom Voss som noe positivt. Den vil vi ta vare på, og da trenger vi bedre veier, sier Voss-ordføreren.

Reklame

Her får du munnbind levert helt hjem