Gå til sidens hovedinnhold

- Det er kult

Tom Egeland trekker sammenligninger mellom sine egne krimbøker og mannen politi jager etter flere kirkeangrep.

(SIDE2): - Dette er åpenbart en eller to personer. Kanskje bare en, med et sterkt ideologisk standpunkt. Jeg vil ikke bli veldig overrasket om han eller hun har lest bøkene mine. Den ideologiske klangen er mye av den samme som man finner i bøkene mine om Bjørn Beltø, sier forfatter Tom Egeland til Side2.

En (eller flere) personer kledt i kappe og maske har de siste tre ukene «angrepet» tolv kirker i østlandsområdet. Ingen vet foreløpig hvem det er snakk om, men vedkommende skjuler seg bak aliaset «Cave Canem», som er latin for «Vokt dem for hunden».

Mannen, som politiet nå er på jakt etter, kaller selv de nattlige kirkebesøkene for «angrep», og det han gjør er å henge opp plakater på kirkedørene, ikke ulikt slik Martin Luther opererte for snaut 500 år siden.

Kan sin religionshistorie
- Cave Canem er uten tvil godt bevandret i religiøs mytologi, og jeg ser på navnevalget deres som et pek til de som skjønner hva de mener. Cave Canem betyr jo rett og slett «Vokt deg for hunden». Om dominikanerne het det i sin tid at navnet - som egentlig stammer fra Saint Dominic - var avledet av Domini canes, altså Guds hunder. Så det virker som om denne gruppen kan sin religionshistorie og leker seg med begrepene, fortsetter Egeland, som blant annet har skrevet bøkene «Paktens voktere» og «Lucifers Evangelium». Hovedpersonen i romanene er arkeolog Bjarne Beltø, og blant annet gammeltestamentlige teologi og kristendom er temaer.

- Det kan derfor dreie seg om en svært godt opplest ideologist som er en motstander av organisert religion. Det kan for eksempel være en tidligere teologi- eller religionsstudent. Om det ikke er en med akademisk bakgrunn er det en som har stor egeninteresse for disse temaene.

Vet du noe om saken? Kontakt side2.no eller ring 21 00 60 10.

Kirkene personen skal ha «angrepet», er (med kommuner i parentes): Heggen (Modum), Tranby (Lier), Slagen (Tønsberg), Asker (Asker), Hof (Hof), Tuft (Kongsberg), Konnerud gamle kirke (Drammen), Bingen kapell (Øvre Eiker), Snarum (Modum), Borre (Horten), Sjåstad (Lier) og Sylling (Lier).

Politiet har startet etterforskning av det som har skjedd.

Les: Mystisk maskert person herjer norske kirker

- Godt skrevet
- Det er ikke snakk om satanisme her, selv om symbolikken kan tydes dit. Dette er lek med symboler, og slik jeg ser det har opp-ned-korset to hensikter. Nemlig å drive gjøn med og å få medias oppmerksomhet. Den eller de som står bak vet at dette er symboler som åpenbart engasjerer media, sier Egeland, som selv har en bakgrunn som nyhetsmann.

- Dette er velregissert og godt skrevet. De som står bak gjør alt riktig og engasjerer både media og kirken som peker seg ut som hovedmotstanderen. De vet at man må gjøre noe spektakulært for å få oppmerksomhet.

«Cave Canem» har sendt e-post til flere medier, og til tross for at vedkommende ikke vil i dialog, benekter han at det er snakk om satanisme:

- Dette er ikke en promotering av satanisme. Ingen gud, ingen djevel - kun mangfoldige vrangforestillinger. Et snudd kors har ikke alltid representert satanisme – selv om det er slik vi som oftest tolker det, sa Cave Canem til Bygdeposten tidligere denne måneden.

Unge mennesker
Egeland mener de er overtydelige i sin symbolikk.

- At de spikrer sitt budskap opp på kirkedøren tyder på en henvisning til Luther, som jo spikret sitt manifest opp på kirkedøren i Wittenberg på 1500-tallet. Dette handler åpenbart ikke om satanisme, men er en måte å få oppmerksomhet på. Dette er unge mennesker med noe på hjertet, og de bruker klassiske grep og effekter for å få medienes oppmerksomhet. På den måten får de spredd sitt budskap, og mediene får sin dose med mystikk, sier forfatteren, som tipper vedkommende er en person på rundt 23 år.

Tester media
I tillegg til at de som står bak dette deler mye av tankegodset som Egeland presenterer i sine bøker, mener han at det er referanser til den britiske idéhistorikeren Timothy Freke. Han har bidratt til flere bøker som utdyper sammenfallet mellom kristendom og hedendom.

Siste fra Side2? Sjekk forsiden her!

Egeland understreker at det er ren gjetning når han spekulerer i hvem som står bak.

- Når det er gjort så riktig forundrer det meg heller ikke om dette er en del av en skoleoppgave på BI eller tilsvarende der man tester ut hvordan mediemekanismene fungerer. Dette er veldig gjennomført. Så jeg holder en knapp på dette eller altså en svært oppegående idealist.

- Jeg kan i hvert fall si at det ikke er en gærning, det er alt for velformulert og godt skrevet. Alt tilsier at dette er en akademiker. Tankegodset er ikke originalt, dette er kjente alternative forklaringer. Og det er det samme jeg har utforsket i min litteratur, at disse tingene kan ha andre forklaringer enn de religiøse, sier Egeland.

- Kult
- Oppmerksomhetstrangen og hvordan man kommuniserer med media kan også minne om noe skumlere, hvordan seriemordere går fram. Kjente seriemordere som f.eks. Zodiac pleiet jo kontakten slik. Hovedparallellen er behovet for oppmerksomhet ettersom denne personen ikke skader noen.

- Enn så lenge synes jeg det er kult. Det er litt frekt, og så lenge man ikke ødelegger noe så er det spennende å følge med på.

Under kan du lese oppslaget som blant annet ble hengt på døren til Snarum kirke, i sin helhet:

Våre såkalte veiledere river menneskerasen fra hverandre!

Djevelen og en venn går nedover gaten, da de fremfor seg ser en mann bøye seg ned for å plukke opp noe fra bakken, ser på den, og putter den vekk i lommen. Vennen spør djevelen, ”Hva var det han plukket opp?” Djevelen svarer, ”Han plukket opp en del av sannheten.” ”Det er en svært dårlig affære for deg da,” sier vennen. ”Å, ikke i det hele tatt”, svarer djevelen, ”Jeg skal hjelpe ham med å organisere det.”

Sannhet er et land uten stier, og man kan ikke nærme seg den ved bruk av noen sti – overhodet, ved bruk av noen religion, eller en sekt. Sannhet, som er grenseløs, betingelsesløs, utilnærmelig av enhver sti, kan ikke organiseres; organisasjoner skal heller ikke bli dannet for å lede eller tvinge mennesker langs en bestemt bane.

Det er veldig lett for hvilken som helst religion å spille på vår usikkerhet for å forsikre oss om at alt er vel, at alt kommer til å bli tatt hånd om – vi legger opp til det selv. Det er vår egen usikkerhet som har tillatt religion å blomstre, og har latt så mange frihetsberøvende tankesystemer å blomstre opp gjennom historien.

Ideologier som splitter menneskeheten, slik som religioner, må bli reflektert over med tanke på verdier, mål og sosial relevans. Forhåpentligvis kommer religionene til å miste sin basis i overtro, og vil i fremtiden bevege seg i retningen mot filosofiens område.

Religionenes evne til trøst innebærer ikke at den er sann. Man kan også finne trøst i å oppdage en ny måte å betrakte situasjonen på. En filosof har påpekt at det ikke er noe spesielt ved dødsøyeblikket til et gammelt menneske. Barnet som man engang var, døde for mange år siden, ikke fordi det sluttet å leve, men fordi det vokste opp. Fra denne synsvinkelen er ikke øyeblikket der man utånder noe annerledes enn de langsomme dødene man opplever gjennom livet.

Reklame

Manchester City slår lillebror Manchester United søndag

Kommentarer til denne saken