Gå til sidens hovedinnhold

Dette koster gavene til den som har alt fra før

Sterk prisøkning for gavelisten til den som har absolutt alt fra før.

For 30 år på rad publiserer det amerikanske finansselskapet PNC Wealth Management sin alternative konsumprisindeks.

Indeksen baserer seg på prisutviklingen på gavene i julesangen «Twelve days of Christmas» (se en av utallige videoer på YouTube her).

De fleste av gavene er svært så originale og spenner fra innleide dansere, trommeslagere til «hoppende lorder» og franske høner: Gavelisten er:

Tolv trommeslagere

Elleve blåsere

Ti dansende lorder

Ni dansende kvinner

Åtte budeier som melker

Syv svaner

Seks gjess

Fem gullringer

Fire papegøyer

Tre franske høner

To duer

En Fasan (i et pæretre)

Sterk prisstigning på syngende lorder og damer som danser
Den ferske 2013-indeksen viser at har prisene steget med 7,7 prosent siden i fjor. Indeksens kjerneinflasjon (volative svaner fjernet) viser en prisstigning på 10,6 prosent. Se oversiktstabell her

Priststigningen er overraskende høy sammenlignet med offisielle amerikanske inflasjonstall som anslår en prisstigning i år på én prosent. USAs kjerneinflasjon (prisvolative varer som strøm og mat unntatt) viser en inflasjon på 1,7 prosent.

- Vi er overrasket over av vår juleprisindeks har steget så mye mer. Det var spesielt prisen på danserne som steg mye i år. Ni dansende damer koster i år 7552,84 amerikanske dollar - hele 20 prosent mer enn i fjor. Det å leie inn dansende lorder har også blitt vesentlig dyrere. I år koster den fornøyelsen 1.7356 dollar - en prisstigning på 10 prosent sammenlignet med i fjor, sier direktør i PNC Wealth Management Jim Dunigan.

Totalprisen for de 12 gavene i sangen er i år 27.393,17 dollar - opp fra 25.413,18 dollar i fjor.

For dem som virkelig tar alle versene i sangen bokstavelig ender man opp med å kjøpe hele 364 gaver til en totalpris på 114.651,18 dollar - (cirka 705.500 kroner opp fra 107.300,24 dollar i fjor (cirka 660.000 kroner).

Identisk utvikling med generell prisstigning
Verdt å merke seg er at siden oppstarten i 1984 har indeksen steget 116 punkter sammenlignet med USAs offisielle inflasjon som har steget 122 punkter.

Juleprisindeksens gjennomsnittlige årlige prisstigning siden 1984 til og med 2013 er 2,9 prosent, nøyaktig det samme som USAs offisielle inflasjon.

Gir økonomisk innsikt
PNCs juleprisindeks høres kanskje ut som en morsom gimmick, men ifølge økonomene i PSC ligger det alvor bak.

«Vår juleprisindeks stemmer forbausende ofte med trendene i den amerikanske sentralbankens offisielle konsumprisindeks. Vår indeks er derfor en morsom måte å få ungdom interessert i forbrukerøkonomi og samfunnsøkonomi generelt», skriver PNC på indeksens nettside.

- Til tross for en vanskelig økonomisk situasjon og lav inflasjon går prisene kraftig opp på julegavene i sangen, sier PNCs talsmann Jim Dunigan i en videopresentasjon.

Morsomt - og nyttig
- Jeg tror indeksen først og fremst er ment å være morsom, har professor i markedsføring ved BI Tor Wallin Andreassen tidligere uttalt til Nettavisen NA24.

Her er PNCs juleprisindeks som viser prisutviklingen på gavene det synges om i sangen «12 days of Christmas»:

Reklame

Nå: Stort ryddesalg i Nettavisens nettbutikk

Kommentarer til denne saken