Gå til sidens hovedinnhold

Disse bilene svikter mest

Noen biler stopper oftere enn andre. Se lista her.

ADAC er Tysklands svar på NAF, og hvert år hjelper mannskapet i organisasjonens gule biler hundretusenvis av tyske bilister som har trøbbel.

Hvert eneste hjelpeoppdrag blir logget, og tallene blir behandlet så nidkjært som nesten bare tyskere kan det. For at tallene som omhandler en bilmodell skal ha statistisk relevans, må en rekke krav innfris:

Modellene skal være fra ett til seks år gamle, de skal ha vært bygd i mer eller mindre uforandret versjon i minst tre år, og minst 10.000 eksemplarer skal ha blitt førstegangsregistrert i løpet av ett år.

Det reduserer antallet statistikk-relevante modeller til 87, men øker påliteligheten i statistikken. Derfor vil det sikkert finnes biler med flere feil, men de oppfyller ikke kravene som settes til statistikken.

Franske biler sliter
Franske modeller har en lei tendens til å dukke opp først på nedre halvdel av listene, og verst ut kommer Renault. Merket må finne seg i stempelet «upålitelig» hele fem ganger, og fire av dem gjelder ett årstall: 2002 må ha vært et dårlig år på Renault-fabrikken.

Blant Renault-modellene fra dette året med stempelet «upålitelig», finner vi Mégane, Laguna, Scénic og Kangoo.

Se ADACs feiltabell her. Tallene i tabellen viser feil per 1000 registrerte kjøretøy i hvert modellår.Jo lavere tall, jo bedre bil.

Mange feil på flerbruksbiler
Om ikke den røde upålitelig-merkelappen skriker like hardt i øynene, er det flere andre merker som må finne seg i å ha flere modeller ned mot bunnen av listene.

Ford kommer sist både i klassen for kompakte flerbruksbiler (C-Max) og de større flerbruksbilene (Galaxy av forrige modellversjon). Generelt er disse to bilklassene belemret med flere feil enn de fleste andre klassene.

Volvo har bra status i Norge, men gjør det ikke bra på statistikken. Blant de 13 mellomklassebilene som fyller statistikkravene, er S40, V40 og V50 helt nede på 12. plass. Heller ikke i storbilklassen kommer Volvos ulike modeller bra ut (S60, S80,V70), med en femteplass av de fem kvalifiserte modellene.

Verdt å merke seg er det også at Toyota, som her til lands har et fenomenalt ry for pålitelighet, faller tilbake til midtsjiktet i flere klasser.

Tyske biler løftet seg i pålitelighet fra tidligere år, og Audi og BMW har modeller på topp i flere klasser. Noen merker har vel utbygde veihjelpstjenester, og dette er en feilkilde i statistikken.

De vanligste feilene
Over halvparten av hjelpeoppdragene skyldes feil med tenning og elektronikk. Så følger motorfeil (knapt 8 prosent) og feil med hjul og dekk (knapt 7 prosent). På rekke og rad deretter følger feil med innsprøytningssystemer, kjøling og oppvarming og drivstoff.

Mer om bil og trafikk finner du i Bilmagasinet.

Reklame

Slik gjør du bålpannen om til en pizzaovn

Kommentarer til denne saken