Gå til sidens hovedinnhold

Du betaler halvparten av veiene

Bilistene skal betale halvparten av veisatsingen i de neste 20 årene. - Dette er galskap, sier Frp-topp.

Regjeringen slapp fredag den nye Nasjonal Transportplan 2010-2019.

Av den kan man beregne hvor mye staten går inn med i riksveiinvesteringer.

Les også:Her er veivinnerne

Da ser man at regjeringen har tenkt at staten skal bevilge 75 milliarder kroner i 2010-1019.

Samtidig ser man at bilistene skal betale 60 milliarder i bompengeinntekter.

- I tillegg kommer rente- og driftskostnader, som gjerne ligger på rundt 25-30 prosent. Det betyr også bilistene kommer til å betale rundt 75 milliarder kroner til riksveiinvesteringer, påpeker stortingsrepresentant og medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen Arne Sortevik (Frp) til Nettavisen.

Han mener at man nå kan begynne å beregne bompenger som transportskatt.

- Det er galskap å la bilistene betale halvparten av investeringene. Og dette er gaven regjeringen har å gi i en krisetid til næringslivet, for de er jo med å betaler store deler av dette, sier Sortevik.

Les også:Slik forsvinner bompengene dine

- Regjeringen må tenke nytt
Venstre syntes regjeringen er lite nytenkende.

- Vi etterlyser nye omorganiseringstiltak for å få mer ut av pengene til vei og bane. Jeg ser ingen nytenkning fra regjeringens side. Dette syntes jeg er skuffende. Man kunne ha funnet på bedre og smartere løsninger, sier medlem i Transport- og kommunikasjonskomiteen Borghild Tenden (V) til Nettavisen.

Hun mener at en raskere og bedre fremdrift, vil spare både staten og bilistene for penger.

- Det må være grenser for hvor lenge man holder med enkelte veistrekninger. Man må tenke nytt, og komme med nye finansieringsverktøy. Navarsete skryter av hvor mye penger som nå brukes. Men penger kan jo alle bruke, det er hvordan de best kan brukes som gjelder. Vi må tenke smartere, vi lever tross alt i 2009, sier Tenden.

- Samferdsel har blitt neglisjert i 30 år
Direktør og samfunnskontakt i NAF Håkon Glomsaker sier til Nettavisen at vei er noe som berører alle, til enhver tid.

- Alle er avhengig av mobilitet. Veien er blodårene i samfunnet. Samferdselspolitikken har vært fraværende i de siste 30 årene, sier Glomsaker.

Han legger til at NAF er lite glad i bompenger.

- Men vi kan akseptere at bilistene skal betale halvparten av hvert enkelt veiprosjekt. Men dette sklir ofte ut, og da oppfyller ikke staten sine forpliktelser, sier Glomsaker.

- Det er bra at det blir vei, men det kan bli for mye for bilistene med alle bompengene. Dessuten er etterslepet stort, og dette innrømmer Navarsete. Men vi trenger en større satsning. Hvis man har et hus med 4 rom, og trenger 6 rom – så nytter det ikke å flikke på de eksisterende 4 rommene, sier Glomsaker.

Arne Sortevik påpeker overfor Nettavisen at regjeringen har tapt store penger på oljefondet. – De har jo sløst bort 6-700 milliarder kroner av oljefondet. Tenk hvor mye vei man kunne ha fått for dette, sier han.

Glomsaker påpeker også dette. – Det er bedre å bygge ting enn å spekulere pengene bort på børsen, sier han.

Han mener likevel at politikerne i alle partier nå endelig begynner å ta samferdselspolitikken på alvor.

- Men vi er langt ifra der vi bør være. Jeg håper at samferdsel blir en stor del av valget nå i år, og kunne vi fått et skikkelig løft like lenge som samferdsel har blitt neglisjert – 30 år – så hadde det blitt bra, sier Glomsaker.

Han registrerer også regjeringen storsatsing på jernbane.

- Dette er bra, men vi trenger det samme på vei. Hadde man gjort det samme løftet på vei, hadde jeg virkelig rost Navarsete opp i skyene, sier Glomsaker med et smil.

Les også:- Dette er politisk plyndring

Det siste fra Nettavisen Motor:

- Tidenes ran av norske bilister

Her er veivinnerne

Sju milliarder til veier i nord

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Kommentarer til denne saken