Gå til sidens hovedinnhold

Eivind Trædal i Oslo MDG mener Frp-topp bommer med øl-kommentar

– Det er tryggere å være full ute i gatene uten biler, det er jo en bonus, sier Trædal til Nettavisen.

Tidligere i kveld kritiserte statssekretær i Justisdepartementet og tidligere byråd i Oslo Jøran Kallmyr (Frp) det nye byrådet i Oslo.

Det er Miljøpartiet de Grønne (MDG), Arbeiderpartiet (Ap) og Sosialistisk Venstreparti (SV) som har dannet det nye byrådet. Nå slår MDG tilbake mot kritikken.

Her kan du tipse Nettavisens journalist på mail, eller ring 02060.

– Puber lever i beste velgående

– Det finnes mange bilfrie gater i Oslo i dag, der puber lever i beste velgående. Det er fordi vi tillater varetransport, og det skal vi fortsette å gøjre innenfor Ring 1, sier Eivind Trædal, bystyrerepresentant og medlem av miljø- og samferdselskomiteen, til Nettavisen.

– Det er også mye tryggere å være full i gatene uten biler, det er jo en bonus, sier Trædal med glimt i øyet.

Kritikken til Kallmyr gikk blant annet på at det ville ødelegge for næringslivet i Oslo å ha et bilfritt Oslo sentrum. Dette er en av Miljøpartiet de Grønne (MDG) sin viktigste kampsak. Frp-toppen eksemplifiserte problematikken med at puber ikke ville ha mulighet for å få fraktet øl til seg av ølbiler.

– Kallmyr bommer med utspillet sitt når han sier det, men jeg skjønner at det er mange bekymringer med et nytt og bilfritt sentrum. Og det er ikke overraskende at det blir diskusjoner om hvordan det skal se ut.

– I byrådserklæringen står det svart på hvitt at varetransport skal tillates innenfor Ring 1. Altså vil pubene få øl, og Kallmyr kan drikke innenfor Ring 1 av hjertens lyst, også i et bilfritt sentrum, sier Trædal, før han siterer side 16 i byrådserklæringen:

– Det blir mer attraktivt å være kunde i sentrum

«Byrådet vil gjøre sentrum innenfor Ring 1 bilfritt i løpet av bystyreperioden. Hensyn til forflytningshemmede, varetransport, kollektivtransport, beboere og transport til viktige samfunnsfunksjoner skal ivaretas, og byrådet vil invitere næringsliv, beboere og andre interessenter til dialog om gjennomføringen (...).»

MDG har lagt så mye prestisje i bilprosjektet og E18-utbyggingen at de også har truet med å trekke seg fra byrådet, eller byregjeringen, som det er bestemt at det skal hete i Oslo.

– Når du begynner å tenke etter konsekvensene, og at det må innføres så mange unntak, så blir det rene komitimen når du summerer opp målsettingen deres, er Kallmyrs kommentar.

Selv om MDG har en klar ambisjon om et bilfritt Oslo sentrum tok byråd for miljø og samferdsel, og MDG-politiker Lan Marie Nguyen Berg, taxi etter en NRK-debatt mandag kveld, noe hun også fikk kritikk for.

MDG mener deres politikk kan få næringslivet til å blomstre.

– Vil vil selvfølgelig legge til rette for næringslivet, og jeg tror det blir mer attraktivt både å være kunde og å drive forretning i sentrum når det er bilfritt - enten man kjøper øl eller andre ting, sier Trædal, og avslutter med følgende invitasjon til Frp-toppen:

– Jeg tar gjerne en øl i en bilfri gate med Kallmyr eller andre som er engasjert i å diskutere hvordan sentrum skal se ut i fremtiden.

Reklame

Nå er det superpriser på Pondus-album

Kommentarer til denne saken