Gå til sidens hovedinnhold

- En meningsløs avgift

Sverige tar 50 kr - Norge opptil 21.000. Diskuter - over 40 innlegg.

DET SISTE PÅ NETTAVISEN MOTOR

Finanskrisen har ført til en kraftig nedgang for bilbransjen.

Over 40 innlegg - klikk og diskuter!

Nå mener NAF at regjeringen har en gylden mulighet til å ta grep for at Norges gamle og forurensende bilpark blir byttet ut, samtidig som man sikrer arbeidsplassene i bilbransjen.

Hvilken bilavgift synes du er Norges mest meningsløse?Send tips til journalist Lis Homdal


Svenskene har innført en avgift på 50 kroner for å dekke det administrative, og det samme kan gjøres her i Norge

- Ved å endre bilavgiftene kan regjeringen bidra til å få økt salget av nyere, mer miljøvennlige og trafikksikre biler samtidig som de gamle vrakes, sier direktør for samfunnskontakt i NAF Håkon Glomsaker til Nettavisen.

Les også: - Bilavgiftene er ulogiske


- Meningsløs avgift
Det er den særnorske omregistreringsavgiften NAF mener bør fjernes. Dette er en avgift som varierer fra like under 1500 kroner til godt over 21.000 kroner for en vanlig personbil.

- Dette er en meningsløs avgift. Dette fungerer bare som en ekstra skatt for de som har dårlig råd, mener Glomsaker.

En omregistreringsavgift på flere tusen kroner kan føre til at folk velger en eldre bil.

- Svenskene har innført en avgift på 50 kroner for å dekke det administrative, og det samme kan gjøres her i Norge, mener Glomsaker.

Synes du at visse bilavgifter er ulogiske? Diskuter nederst

NAF henviser til finansministerens utsagn om at folk ikke må slutte å handle i disse nedgangstider.

- Da bør staten bidra til dette og yte sitt, og vise vilje til å få fart på bruktbilomsetningen, påpeker Glomsaker.


KAN DU SKILTENE? Test deg selv

Jobber med nye løsninger
Finansdepartementet er langt fra fremmed for problemstillingen.

- Det arbeides med å finne nye løsninger for denne avgiften, sier kommunikasjonssjef Runar Malkenes i Finansdepartementet til Nettavisen.

- Vi har blant annet hatt en vurdering av å erstatte omregistreringsavgiften med moms, men reaksjonene på høringsrunden bidro til at det ikke ble konkludert med noe i høst, sier Malkenes.

Det er helt klart at en slik avgift ikke bare vil forsvinne i løse luften slik NAF ønsker. Arbeidet vil gå ut på å finne andre løsninger for å få inn de samme pengene.

Malkenes viser til st.prp nr 1 (08-09) 3.5.1., der det blant annet står:

«Dagens merverdiavgiftsregelverk er ikke nøytralt ved anskaffelse og omsetning av personkjøretøy. Som flere av høringsinstansene har påpekt, vil imidlertid forslaget om avansemoms bare delvis løse disse problemene».

Og i proposisjonens konklusjon står det blant annet:

«Etter en samlet vurdering er det etter departementets oppfatning ikke hensiktsmessig å gå videre med forslaget på dette tidspunkt. Departementet vil imidlertid vurdere hvorvidt det er hensiktsmessig å se nærmere på forslaget om å erstatte omregistreringsavgiften med merverdiavgift på omsetning av brukte kjøretøy i en noe endret form».

Grådighet
Men Glomsaker gir seg ikke, og trekker neste ulogiske avgift opp fra bagasjerommet.

- Dersom jeg skal kjøpe en tilhenger av naboen som er over 351 kilo, så må jeg betale 6700 kroner til staten i omregistreringsavgift. På en tilhenger – som har motor verken foran eller bak!, sier Glomsaker.

- Dette er statlig grådighet. Hvorfor kan ikke folk få lov til å være i fred for slike ulogiske avgifter?

Han fortsetter: - Dette er statlig grådighet. Hvorfor kan ikke folk få lov til å være i fred for slike ulogiske avgifter?

Omregisteringsavgiften for eldre tilhengere er riktignok foreslått endret i Statsbudsjettet 2009, og slik står det skrevet:

«Av historiske grunner er omregistreringsavgiften for eldre biltilhengere betydelige høyere enn blant annet for eldre personbiler. Regjeringen foreslår å rette opp i denne skjevheten ved at omregistreringsavgiften for biltilhengere eldre enn 12 år med vekt mellom 350 og 3 000 kilo får samme sats som like gamle personbiler».

Miljøpremie
Engangsavgiften bør også endres, dersom regjeringen skal få fart på nybilsalget, mener NAF.

NAF mener at man bør holde seg til det målbare når det gjelder miljø. Bilistene bør bli premiert dersom man velger en bil med lavt utslipp, uavhengig av bilens ytelse.

- Motoreffektkomponenten må reduseres fordi den ikke har noe innvirkning på CO2-utslipp. I tillegg må innslaget for vektkomponenten økes fordi viktig sikkerhetsutstyr gjør bilene tyngre, slår Glomsaker fast.

Les også: Staten tar 10.000 kroner for ingenting


- Øk vrakpanten
Glomsaker legger til at vrakpanten bør økes i form av statlig tilskudd, gjerne til 10.000 kroner.

- Dette vil hjelpe bilbransjen, samtidig som at man får flere mindre forurensende biler med nyere og sikrere tekonologi, sier Glomsaker.

Det later til at finansdepartementets grådighet ikke har noen grenser, mener Glomsaker.

- Staten gikk med 400 milliarder i overskudd i fjor, så staten er jo ikke i nød. Hvorfor er det alltid den vanlige mannen i gata som skal betale? Er det ikke rimelig at regjeringen bidrar til sitt for at folk ikke skal slutte å handle, spør han.

Glomsaker henviser nok en gang til Sverige.

- Her har man ingen bilavgifter, med unntak av moms. I tillegg betalte regjeringen der 10.000 kroner til alle som kjøpte «miljøbil» - og Sveriges økonomi er jo i dårlige forfatning enn Norges, understreker han.

- Staten må bli mer solidarisk
Nylig kom meldingen om at 2000 mister jobben i Kongsberg Automative.

LES MER: - 2000 mister jobben

- Det er også andre bilbedrifter i Norge som sliter nå, og staten må være mer solidariske og sørge for at bilindustrien ikke kollapser. Gjør den det – vil dette få store konsekvenser for Norges økonomi, sier Glomsaker.

LES MER: - Vi vil ha vei nå!


Han henviser til den amerikanske presidentens innsats for en kraftig opprustning av infrastrukturen.

- Mange er enige med oss om at dette bør også den norske regjeringen gjøre. Infrastrukturen har vært forsømt over lang tid. Her trengs det politisk vilje til å gjøre noe, og gjennomføre klare grep, sier Glomsaker.

Han mener at det bør ikke være så veldig komplisert for regjeringen å gjør noe, for eksempel med bilavgiftene.

- Myndighetene bør fjerne omregistreringsavgiften, slå et slag for miljø, sikkerhet og næringen, oppfordrer Glomsaker.

LES OGSÅ: Foreslår avgift etter biltype

LES OGSÅ: - Partikkelfiltre gir økt utslipp

Det siste fra Nettavisen Motor:

- Den absolutte verstingen

- Volvo blir kinesisk

- Her kjører alle feil

Mer om bil, MC og trafikk finner du i Nettavisen Motor

Synes du at visse bilavgifter er ulogiske? Diskuter her:

Kommentarer til denne saken