Gå til sidens hovedinnhold

Er dette bilen for fremtiden?

Du må både fylle på bensin - og lade den opp mellom øktene.

Hybridbiler har i flere år vært den store hypen i bilverdenen, og til tross for sitt noe triste utseende har Toyota Prius blitt et mer ettertraktet valg av Hollywood-stjerner enn både Ferrari, Bentley og Mercedes.

Årsaken er selvfølgelig at bilen nærmest har blitt symbolet på miljøbevissthet.

Ikke den perfekte løsningen
Men Prius har sine problemer. Den kanskje viktigste er at batterier og en ekstra motor veier en god del. I tillegg har elmotoren overhodet ingen positiv effekt når du ligger i jevne hastigheter, som du gjerne gjør på landevei og motorvei. Faktisk er det slik at på jevn kjøring over avstander, er den ekstra vekten fra batterier og en ekstra motor noe som er med på å dra opp bensinforbruket.

Legg så til at Prius ikke har all verden batterikapasitet (og det lades bare opp ved nedbremsing og nedoverbakker), noe som fører til at du lett havner i situasjoner der du er tom for strøm, når du kunne hatt stort utbytte av elmotoren.

Derfor er det enkelte som mener at om en ønsker å være miljøvennlig, så bør en kjøpe en liten bil med liten dieselmotor - som for eksempel Golf Blumotion.

Oppladbar hybrid
Toyotas forsøk på å demme opp for disse problemene, er en videreutvikling av sin hybridteknologi som virkelig gjør at Prius tar steget opp til å være en ekte kombinasjon av en bensinbil elbil. Teknologien kalles plug-in hybrid, og de tre første bilene ble levert til Norge i forrige uke.

Veldig kort fortalt har Toyota gjort følgende: De har satt inn flere batterier, og gitt deg mulighet til å lade batteriene som om det var en vanlig elbil. Muligheten til å lade bilen kommer selvsagt i tillegg til at de lades når du kjører i nedoverbakke og bremser, på samme måte som den vanlige Primusen.

Ifølge Toyota kan du med å være litt forsiktig komme deg to mil på strømmen på batteriene, og i motsetning til den vanlige modellen kan du nå kjøre i opp til 100 km/t med bare elmotoren.

Føles som en vanlig Prius
Nettavisen har fått mulighet til å ta en liten kjøretur med den nye bilen, og den umiddelbare følelsen på denne prøvebilen er at den ikke skiller seg vesentlig fra en vanlig Prius på verken design eller kjørefølelse.

Bilen skifter omtrent like raskt mellom bensinmotoren og elmotoren som den vanlige modellen, med mindre du låser den til elmotoren - og de 130 kiloene den veier mer enn en vanlig Prius legger du ikke merke til om du ikke har noe ønske om å presse bilen.

Den store forskjellen kommer selvsagt ved at du kan kjøre bilen opp mot to mil uten bensinmotoren starter - og ikke minst at du i liten grad vil oppleve å bli sittende i kø uten at du har nok strøm til å kjøre på bensinmotoren.

Et par mils rekkevidde på elmotore fremstår kanskje ikke som all verden sammenlignet med elbiler, men om du er som de fleste som bor i et urbant område, er det ikke altfor ofte du kjører på turer som er vesentlig lenger enn et par mil.

Kort ladetid
Årsaken til at rekkevidden ikke er lenger enn dette, er at batterier veier ganske mye. Sammen med en full bensinmotor må en begrense seg noe, både når det gjelder plass og vekt.

Dette har riktignok en positiv konsekvens: Å fullade batteriene tar ikke mer enn 90 minutter.

Om en holder seg til EU-regler for utregning av utslipp og bensinforbruk, så er konsekvensen av de større batteriene at bilen har et oppgitt forbruk på 0,26 liter per mil, med et CO2-utslipp på 59 gram per kilometer. En vanlig Prius har til sammenligning 89 gram. Forutsetningen er selvsagt at batteriene er ladet opp.

- Det er klart at for å oppnå disse resultatene, så kreves det at en er flink til å lade opp batteriene jevnlig, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge til Nettavisen.

Veldig mye er usikkert
Nøyaktig når bilen kommer i butikkene, hva prisen vil bli - og hvilke eventuelle fordeler en vil få som eier av en slik bil er ikke klart. Toyota er i samtaler med myndighetene for å se på muligheter for blant annet prisdifferensiering i bomringen og gratis parkering. Siden bilen både er dyrere å produsere enn en vanlig Prius, og den veier mer, er en trolig også avhengig av justeringer av engangsavgiften for at bilen skal bli en suksess.

Hybridbiler får i dag et fradrag på 10 prosent av vekten når engangsavgiften skal beregnes. Til sammenligning unngår rene elbiler både merverdiavgift og engangsavgift i sin helhet.

Om dette er bilen som kommer til å virkelig skal føre til reduserte utslipp på norske veier må vi med andre ord vente noen år med å få klarhet i.

Reklame

Comfyballs tømmer lageret: Halv pris på alle boksere

Kommentarer til denne saken

503 Backend fetch failed

Error 503 Backend fetch failed

Backend fetch failed

Guru Meditation:

XID: 1009274844


Varnish cache server