Gå til sidens hovedinnhold

Feite oljearbeidere tynger helikopterne

Nå må transportselskapene fly med tomme seter til Nordsjøen.

Helikopterselskapene som transporterer oljearbeidere til og fra Nordsjøen har lenge hatt mistanke om betydelig vektøkning blant passasjerene.

Kontrollmålte
Mistankene ble bekreftet etter en kontrollmåling sist vinter.

- Vi fant at kvinnenes snittvekt har gått opp fra 68 til 73 kilo og fra 86 til 90 kilo for menn, sier sjef for bakkeoperasjoner i CHC Helikopterservice Ulf Selset til Nettavisen.

Betydelig vektøkning
Målingene medførte at CHC tok kontakt med Luftfartstilsynet for å få endret regelverket.

- Vi måtte foreta oss noe. Standardvektene vi har brukt tidligere, og som stammer fra 2005, viste seg å være alt for lave. For å holde oss til myndighetskravene og innenfor helikoptrenes tillatte nyttelast har vi derfor justert opp snittvekten for både kvinner og menn, sier Selset.

Differanse på 95 kilo
De fleste av helikoptrene i CHCs flåte tar opp til 19 passasjerer.

Vektøkningen på fire kilo for menn og fem kilo for kvinner har betydd at pilotene kan ha hatt opptil 95 kilo tyngre nyttelast enn de har vært klar over.

Tomt sete
- I samarbeid med Luftfartstilsynet justerte vi opp tallene i henhold til kontrollveingen, sier Selset og opplyser at endringen trådte i kraft 16. juni.

På enkelte flyvninger kan vektøkningen resultere at seter må bli stående tomme.

Kommentarer til denne saken