Gå til sidens hovedinnhold

- Fikk betalt for død datter

Drøye 8000 kroner skal det Telenor-eide selskapet Grameenphones ha betalt for unngå at familien til den 10 år gamle Shaheda, skulle gå til rettssak mot selskapet.

Det forteller Shahedas bror Sharif og mor Chenowara Begum til VGs papirutgave. Den 10 år gamle jenta døde etter å ha kommet borti et strømførende gjerde.

Ulykken skjedde 11. oktober i fjor da jenta gikk sammen med noen venninner gjennom området der Grameenphone bygger sitt nye hovedkontor i Bangladeshs hovedstad Dhaka. Fra bygningskonstruksjonene hang det en strømførende kabel som ifølge hennes bror var i kontakt med bølgeblikkplater som var satt opp for å sperre av området, skriver avisen.

Shaheda kom borti platene og fikk kraftig strøm gjennom kroppen, ifølge vitner skal dat ha tatt mellom to-tre minutter før strømmen ble slått av. Etter ulykken gikk familien rettens vei ved hjelp av en mer velstående onkel. Om lag to uker senere kom en tredjeperson på besøk til familien. Han kom på vegne av Grameenphone og hadde med seg 110 000 taka, drøyt 8000 kroner fra det Telenor-eide selskapet. Sammen med pengene kom en anbefaling om ikke å gå til sak mot selskapet.

Telenors informasjonssjef Ingerid Shiefloe sier til VG at Grameenphone ikke har betalt familien erstatning, men hva eventuelt entreprenørene som bygger det nye kontoret har gjort, vil hun ikke kommentere. Hun vil heller ikke kommentere saken nærmere da den er under etterforskning.

Familien Begum håper nå på en større erstatning fra selskapet da de har latt være å gå til sak.

Grameenphone skal ifølge VG ikke villet kommentere saken på det nåværende tidspunkt.

Reklame

NÅ: Knalltilbud på de superpopulære sekkestolene

Kommentarer til denne saken