Flere kunder i Postbanken har i løpet av julen fått telefon fra banken om at de er forsøkt svindlet. Overfor NRKHordaland uttalte informasjonssjef Kristin Paus at ingen av svindlerne har lykkes i å få ut penger.

Les også: Bankkunder forsøkt svindlet

Virkeligheten fortoner seg noe annerledes for en 59 år gammel kvinne fra Hærøy i Nordland.

Lørdag 22. desember ble kontoen hennes tappet for over 10.000 kroner.

Kvinnen, som foretrekker å være anonym, forteller at banken ringte og gjorde henne oppmerksom på tappingen.

- Personen jeg snakket med fortalte at andre kunder også hadde blitt tappet for penger, sier hun til Nettavisen.

Utrygg på sikkerhetsnivået
På anbefaling fra banken sperret hun altså kortet sitt.

- Jeg hadde gjort unna omtrent all julehandel, så for meg har ikke dette fått så store konsekvenser, sier hun.

Kvinnen er allikevel forbauset over at slike ting kan skje. Selv har hun aldri brukt kortet sitt i minibank og hun har heller ikke nettbank.

- Jeg regner med at dette ordner seg for min del, men man kan jo begynne å lure på hvor godt sikret man er som bankkunde?

Kan være reserverte penger
Kristin Paus i Postbanken kjenner ikke til at svindlere har lyktes i å få ut penger.

- Ifølge de som overvåker korttransaksjonene våre har det vært noen svindelforsøk de siste dagene. Ingen skal imidlertid ha klart å få ut penger fra kundekontoer, sier hun til Nettavisen.

Hun mener nordlandskvinnen kan ha opplevd at noen har lykkes i å foreta en ugyldig reservasjon av penger på kontoen hennes.

- Er denne reservasjonen urettmessig vil pengene være tilgjengelig for kvinnen første virkedag etter juleferien - altså torsdag 27. desember, forsikrer Paus.