Gå til sidens hovedinnhold

Flypassasjerene klager mer

Det siste året har Forbrukerrådet hatt en dobling av antall klager på flyreiser.

(SIDE2): Flypassasjerer over hele landet er lei av innstilte fly og rot med bagasjen. Mer enn 1000 flypassasjerer har klaget på den servicen de har fått.

Ifølge Forbrukerrådet, har rettighetene til flypassasjerene blitt bedre, noe som igjen fører til flere klager.

- I 2005 fikk vi nye regler som gir bedre rettigheter. Men fortsatt er de lite kjent og for flypassasjerene kan det være vanskelig å vite hva man skal gjøre. Det folk klager mest på er innstilte fly og bagasje som blir borte, sier Pål Nygård til P4.

Klagenemnda for rutefly opplyser at klagesakene er forholdsvis jevnt fordelt mellom SAS Braathens og Norwegian. Spesielt etter uroen i luftfarten i vår og sommer har det vært problematisk.

Når klagen gjelder utenlandske flyselskap er det ofte kompliserte prosesser som gjelder. Ofte må man klage til flere instanser, sjøl om det bare gjelder en flyreise.

Reklame

NÅ: 30 % rabatt på alle Kastel-modeller