(SIDE2): Å bestille flyreiser på nett kan være vanskelig. Særlig når flyselskapene opererer med feil opplysninger og villeder forbrukeren.

15 lands luftfartsmyndigheter over hele EU-området deltok i undersøkelsen i løpet av en helg i slutten av september, melder Hangar.no. Her ble over 400 nettsteder ble undersøkt og rundt halvparten følger ikke EUs lover og bestemmelser.

Kan lukke nettsidene
De mest alminnelige feil var, priser på nettstedet inkluderte ikke skatter og avgifter, gratisbilletter viste seg til slutt ikke å være gratis, og tvunget kjøp av forsikring knyttet til et tilbud.

En EU-kommisjon kan nå tvinge selskapene til å lukke sine nettsider neste år, hvis de ikke har ryddet opp i forholdene.

Ingen av selskapene blir navngitt etter denne undersøkelsen, slik at disse kan få tid til å rette på forholdene.

Østerrike best i test
Allikevel fremkommer det at belgiske flyselskap var de med flest brudd på bestemmelsene, 46 av 48 belgiske nettsteder brøt gjeldende forbrukerbestemmelser.

Best ut kom Østerrike, hvor ingen av de 20 selskapene ble vurdert å villede forbrukeren.

En lignende undersøkelse ble tidligere gjennomført av spanske myndigheter, og her ble lavprisselskapet Ryanair navngitt som et av de selskapene som bevisst brøt bestemmelsene, sammen med selskapene Vueling, Iberia og Spanair.

Storbritannias kontor for rettferdig handel (Office of Fair Trading), har allerede iverksatt tiltak overfor 13 flyselskap for å utelate offentlige skatter og avgifter, drivstoffavgifter og andre tillegg fra sine annonserte priser, skriver BBC.

Les også: