Gå til sidens hovedinnhold

Flyselskapet: - Vi beklager

Flyselskapet som nektet familiefaren adgang fordi han satt i rullestol legger seg flate.

Tirsdag skrev Nettavisen om Stig Larsen som ble avvist på flytrappa da han skulle besøke Legoland i Danmark med sin sønn.

Nå beklager flyselskapet Sun-Air hendelsen.

- Vi er oppriktig lei oss på vegne av familien som ikke kom med flyet. Vi ser nå at det er mulig å løse dette på måter som gjør våre flyginger tilgjengelige også for rullestolbrukere, og da gjør vi selvsagt det. Sun-Air ønsker å være tilgjengelig for alle, sier underdirektør Kristian Tvergaard i Sun-Air i en pressemelding.

Forbudt å nekte rullestolbrukere
Tvergaard har også tatt kontakt med Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon.

- På telefon sier Tvergaard at de beklager det som har skjedd på det sterkeste, og at de ikke har ment å behandle noen dårlig, sier rådgiver Berit Therese Larsen i FFO på deres nettsider.

Ifølge en ny EU-forordning er det ikke lov å nekte bevegelseshemmede å fly med selskapet dersom det ikke er klare sikkerhetsmessige grunner til det. Reglene kom etter at enkelte flyselskap innførte flyforbud for funksjonshemmede av praktiske grunner.

Stig Larsson opplevde det som vondt å gi beskjed til sønnen sin, Osneider (7), at turen deres ble avlyst.

- Å bli sittende med guttungen på fanget og forklare at vi ikke kunne dra «for pappa får ikke komme om bord i flyet», var vondt, sier han til Romerikes Blad.

Lover undersøkelser
Ifølge FFOs nettsider har flyselskapet lovet at de skal ta tak i dette for at noe lignende ikke skal skje i fremtiden. Flyselskapet ønsker også å gi familien økonomisk kompensasjon for den ubehagelige opplevelsen, og vil dekke en ny tur til Legoland.

- Flyselskapet ville gi oss dette, men vi takket nei. Vi følte at det var forsøk på å kjøpe seg ut av problemet, noe vi ikke kan eller vil akseptere. Det som er viktig nå er at selskapet endrer sine rutiner, sier Stig Larsen til Nettavisen.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien