Gå til sidens hovedinnhold

Fotball-suksess på TV 2

Fotball-EM sørget for at juni ble tidenes beste måned for TV 2. – Helt fenomenalt, men ikke uventet, sier sjefredaktør Kåre Valebrokk.

- Når vi har tatt sjansen og satset så sterkt på fotball-EM, er det selvsagt hyggelig å få full klaff. Men uventet er det ikke, for toppfotball er ekstremt attraktivt, og nå har vi dominert på samme måte som NRK periodevis gjør med vintersport, sier Valebrokk.

Norges største kanal
TV 2s markedsandel i juni var 8,4 prosentpoeng høyere enn samme periode i fjor. Den gjennomsnittlige tv-seer så daglig 54 minutter på TV 2 i juni i år, mot 37 minutter i fjor. Det er en økning på 46 prosent.

TV 2 ble dermed Norges største kanal på månedsbasis for første gang siden september 2002.

TV 2 har parkert konkurrentene, og fikk en kommersiell seerandel på 69,6 prosent i juni. Det er den høyeste kommersielle andelen siden februar 2003. Markedsandelen ble på 37,6 prosent i juni, og det er kanalens høyeste andel noensinne. Den gamle rekorden er fra november 2001 (36,8 prosent), da TV 2 sendte første runde av Farmen.

God fart
- Annonsørene har selvsagt allerede tatt de gode tallene innover seg, og legger mer penger inn på TV 2. Dette er en trend som fortsetter inn i juli og august, sier TV 2s salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll.

Også Kåre Valebrokk ser lyst på fortsettelsen:

- Nå går vi rett over i direktesendinger fra «Tour de France», «Nettopp nå» med Frithjof Wilborn og nye runder med «24». Dermed regner vi med god fart inn i høsten, der blant annet «Farmen» blir et av lokomotivene.

Dette er markedsandelene for juni:
TV 2 – 37,6 %
NRK1 – 32,2 %
TVNorge – 10,5 %
TV3 – 6,0 %
NRK2 – 3,3 %
Andre – 10,4 %

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien