Oslo (ANB): - Prinsipielt bør bilavgiftene gradvis vris over mot forbruk. Men drivstoffprisen skal ikke bli høyere enn i dag, sier Per Sandberg til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Som leder av Fremskrittspartiets programkomité tar han nå til orde for nye tanker i miljøpolitikken. Kravet om lavere bensinavgift er borte.

- Den som forurenser skal betale. Kall meg gjerne grønn, sier Sandberg, vel vitende om at han møter motstand fra et mindretall i komiteen.

Les også: Hei, du. Slutt å sutre!
Les også: Her er Sivs regjeringsplan

50 milliarder
Sandberg skynder seg med å legge til at Frp vil mer enn halvere bilistenes samlede avgifter. Staten tar i år inn 50 milliarder kroner fra bilistene. 20 av disse milliardene er knyttet til drivstoff, mens en like stor sum kommer inn på engangsavgift på kjøp av nye biler.

Artikkelen fortsetter under bildet

- Årsavgiften er den første jeg vil fjerne, sier Sandberg.

Staten tar i år inn nesten åtte milliarder på denne avgiften.

Sandberg lover at det skal bli mye billigere å ha bil og ekstra billig å kjøpe ny bil. Kort sagt, svenske tilstander.

- En pensjonist som kjører 200 mil i året vil komme best ut, sier Frp-nestformannen. Han tar også til orde for å øke fradragene til pendlere og arbeidsreiser, for å kompensere for avstandsulemper i distriktene.

Gradvis omlegging
Sandberg vil ikke si hvor langt tid partiet vil bruke på denne omleggingen.

- Det vil ta mange år. Det er helt umulig å klare det på fire år, sier Sandberg og legger til at det vil slå urettferdig ut for dagens bileiere å foreta en rask reduksjon i engangsavgiftene ved bilkjøp. Målet er på sikr å fjerne hele avgiften, slik at det bare blir moms på nye biler.

- Det dreier seg tross alt om å gjøre en ny bil til 350.000 kroner 150.000 kroner billigere, sier Sandberg. Han tror at en slik linje vil føre til at mange av de eldre bilene i Norge blir raskt skiftet ut. I dag er norske biler i snitt elleve år gamle. På kort sikt lover Frp også å øke vrakpanten.

Det hører med til historien at Frp holder fast på motstanden mot bompenger, rushtidsavgift og andre former for veiprising.

God miljøpolitikk
Lederen i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken, gir ros til programkomiteen i Frp for å vri avgiftene mer mot bruken av bil.

- Det er god miljøpolitikk at forurenser skal betale, men da håper jeg også at Frp blir med på å forsvare høyere bensinpris, sier Haltbrekken og viser til at Frp i alle år har krevd lavere drivstoffavgifter.

- Fremskrittspartiet har også gang på gang foreslått å jevne ut prissvinginger på bensin og drivstoff. Partiet har altså villet sette markedsmekanismene ut av spill, sier Haltbrekken. Han er forundret over at dette forslaget har kommet nettopp fra et markedsliberalistisk parti, men gleder seg altså over at Frp nå har kommet på andre tanker.

Ny tjeneste:
Nettavisen kutter boliglånet ditt (gratis)