Gå til sidens hovedinnhold

Frykter bensinpris over 14 kr. literen

Dieselprisen er høyere enn noensinne og prisen på bensin er nær rekord. Men toppen er ikke nådd.

Med en råoljepris som snart runder 100 amerikanske doller per fat, vil det være blåøyd å tro at den prisen du må betale for drivstoff på norske bensinstasjoner ikke blir berørt.

En liten titt på prisene på pumpene avslører at noe allerede har skjedd.

Torsdag ble den veiledende prisen på både bensin og diesel oppjustert ytterligere, og ligger nå på 11,77 kroner for en liter diesel hos Shell og HydroTexaco og Statoil har en veiledende pris på 11,72 kroner per liter diesel.

Kraftig økning
På denne tiden i fjor (november 2006) lå veiledende pris for diesel på rundt 10 kroner og 30 øre. I løpet av et år har altså prisen på en liter diesel økt med rundt 1 krone og 60 øre, eller en økning på drøyt 15 prosent.

Dersom denne trenden fortsetter, vil en liter diesel koste 13 kroner og 90 øre per liter om et år, inkludert den ekstra avgiftsøkningen på 20 øre per liter som er foreslått i neste års statsbudsjett.

Kan bli verre
Men en slik pumpepris kan vi oppleve å se lenge før et år har gått.

Oljemarkedsanalytiker i DnB NOR Markeds Torbjørn Kjus vil ikke utelukke at prisen på råolje vil fortsette å stige i løpet av vinteren.

- Det er ikke umulig at pumpeprisen på diesel runder 14 kroner per liter i løpet av vinteren, men jeg tror ikke den høye prisen vil holde seg, sier Kjus til Nettavisen.

Håp for fremtiden
Vi har sett en jevn økning i prisen på råolje de siste årene, men Kjus tror ikke denne trenden vil fortsette i det uendelige.

Se hele grafen her

- Denne økningen vil slutte. På et punkt vil prisen på råolje skade økonomisk vekst, og etterspørselen vil også bremse når prisen blir høy nok, sier han.

Han viser til tall fra USA, der etterspørselen er 700.000 fat lavere i løpet av fire uker i år i forhold til samme periode i fjor. Prisen på råolje har i samme periode økt med 35 dollar per fat.

En annen grunn til at råoljeprisene vil justeres noe ned igjen, er at OPEC ikke ønsker en så høy pris som vi har i dag.

Nære grensen
Dersom prisen holder seg så høy som i dag, vil det gjøre utviklingen av andre energiformer mer lønnsomme i forhold, og utvinning av olje på kostbare felter vil også gjøre at flere aktører kommer inn på deres marked.

Kjus oppsummerer den mulige utviklingen slik:

- Vi kan ikke utelukke en videre økning i den nærmeste tiden, men når spekulantene går ut av markedet, kan vi se et fall i oljeprisen igjen. Det er ikke umulig at dette skjer i løpet av andre kvartal 2008, spår han.

Mot vinter
Informasjonssjef i Shell Jakob Olsbø, vil ikke spå, men derimot forklare hva som har skjedd.

- Oppgangen på bensin er denne gangen veldig nært knyttet til råoljeprisen, mens markedsprisen på diesel påvirkes av flere faktorer som gjør at prisen på diesel øker mer enn bensin, sier Olsbø.

- En av faktorene er fyringssesongen. Det er helt normalt på denne tiden av året, men får litt ekstra utslag i høst fordi prisen på råoljen i utgangspunktet er så høy. Men hva som skjer med prisen fremover, vil jeg ikke spekulere i, sier Olsbø.

Råvaremangel
Informasjonssjef i StatoilHydro Knut Hilmar Hansen, vil heller ikke spekulere i den fremtidige prisen på drivstoff, men ser gjerne på utviklingen den siste tiden.

- Prisen på råolje har gått opp med 23 dollar fatet siden august i år, og vår veiledende pris på diesel har økt med 60 øre i denne perioden, mens veiledende pris på bensin samtidig har økt med 35 øre. Bare siden 31. oktober har prisen blitt justert opp tre ganger, opplyser han.

I tillegg til at vi går vinteren i møte mener Hansen at årsaken til at dieselprisen har gått mer enn bensinprisen blant annet er at det er begrenset tilgjengelighet på råvarer til dieselproduksjon.

- Vi må heller ikke glemme den økte etterspørselen fra store land som Kina og India, sier Hansen.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Reklame

Kurs: Dette må du vite om bobler

Kommentarer til denne saken