Gå til sidens hovedinnhold

Handelen stupte etter 22. juli

Kjøpesentersommeren var i vekst, helt til det smalt. «Ingen» ville handle etter 22. juli.

NA24 har snakket med alle de viktigste aktørene i kjøpesenternæringen. De fleste sier det samme om sommeren vi snart har lagt bak oss:

Omsetningen økte sammenlignet med i fjor, helt til Norge ble rammet av terror 22. juli.

14 prosent ned
- Uken etter terroranslaget hadde vi en nedgang på 14 prosent sammnlignet med samme uke året før, sier Sigbjørn Hoem, country manager i Steen & Strøm Norge AS.

Han bestyrer 17 kjøpesentre, de aller fleste lokalisert langt fra Oslo og terroren. Kjøpelysten gikk altså ned i hele landet etter bombingen av regjeringskvartalet og massedrapene på Utøya.

Bare én ungikk minus
Resultatene fra Amfi, Sektor og Olav Thon viser det samme: Full fart i handelen i juni og juli - inntill den 22. i sistnevnte måned.

Det var bare Sektor som noterte en bedre samlet juli enn i fjor, men med minimal margin.

Her er tallene sentereierne og -drifterne går ut med overfor NA24:

* Steen & Strøm Norge hadde + 5,2 % i juni og - 1 prosent i juli.
* Olav Thon Gruppen hadde + 3,4 % i juni, og - 0,9 % i juli.
* Sektor Eiendomsutvikling + 0,3 i juli.
* Amfi Drift: 0 prosent totalt i juni og juli.

Til sammen eier eller drifter de fire aktørene 125 kjøpesentre.

Flere kjøpesentre - særlig de i Oslo - holdt stengt i dagene etter terrorangrepet.

- Holdt seg hjemme
- Nedgangen i juli kan nok forklares med 22.7. De tre første ukene i juli var bra handelsmessig, men siste uka ødela for måneden, sier Tron Harald Bjerke, direktør i eiendomsdivisjonen i Olav Thon Gruppen til NA24.

- Våre sentre over hele landet opplevde at folk holdt seg mye hjemme både fredag, lørdag og mandag, sier administrerende direktør Eirik Thrygg i Sektor.

Tallene for hele året viser at vi handler mer enn i fjor: Olav Thon og Sektor har en samlet omsetningsvekst så langt i år på 3 prosent, mens Amfi ligger på 2 prosent.

Steen & Strøms tilsvarende tall er ikke tilgjengelige, men Hoem sier en fin indikator er ledig areale - altså butikker på kjøpesentrene som står tomme. Det tallet er 1 prosent, og det omtales som «veldig bra».

Reklame

Er dette årets beste påskeegg?

Kommentarer til denne saken