Gå til sidens hovedinnhold

- Håper vi blir kvitt stempelet i løpet av året

Ruter innrømmer at de har et problem med sine mange stempler etter at forliksrådet ga selskapet sterk kritikk.

– Vi har så mye problemer med stempelfabrikanter at vi måtte ha gått ut på en skikkelig anbudsrunde hvis vi skulle gjort noe med dette, sier informasjonskonsulent Ole Mjelva i Ruter etter at Forliksrådet i Oslo kritiserte selskapet sterk for de mange ulike stemplene brukt på billettene.

Når Ruter likevel ikke gjør noe med stemplene så er det fordi selskapet er på vei over til elektronisk billett. Målet er at alle de gamle stemplingsautomatene skal bort. I dag er det bare enkeltbillett, dagsbillett og flexikort som kan brukes i stemplingsautomatene. De andre billettypene er bare å kjøpe med elektronisk reisekort.

– Vi håper å bli kvitt stempelet i løpet av året, sier Mjelva.

Kritikken
Nettavisen skrev tirsdag om Mats Frøiland som ble stoppet med ugyldig billett, men som mente at han hadde lest stemplingen feil og dermed trodde at billetten var gyldig.

I en fersk dom fra Forliksrådet i Oslo får Ruter kritikk for et rotete billettsystem som er til hinder for at folk velger offentlig transport. I dommen står det følgende:

«Det har lenge vært et mål å få folk til å reise mer kollektivt fremfor å kjøre privatbil. Argumentene er mange og velkjente. Kollektivsystemet, herunder biletteringsordningen, må derfor utformes på en enkel og forståelig måte som letter overgang til offentlig transport. Ruter benytter seg av 5 ulike tallkombinasjoner for stempling av billetter. Ruter har for retten fremlagt dokument hentet fra Ruters egen håndbok som viser hvordan de ulike stemplene skal leses/tolkes. Disse opplysningene er ikke opplyst på transportmidlene. Tilgang til håndboken får du ved å få inn på ruters hjemmeside. Retten finner at avlesning av stempler ikke er entydige (...) «Retten finner Frøilands forklaring troverdig og forståelig. Det påligger Ruter et ansvar for at billetteringssystemet er lett å oppfatte (...) Ruter har valgt å holde seg med et billettsystem med fem ulike stemplingsmetoder. Det blir et problem for passasjerer, men også for Ruter» står det blant annet i dommen.

Uenig i dommen
Den endte med at Ruter ikke fikk medhold i kravet om at Frøiland skulle betale gebyret pluss alle saksomkostninger.

– Vi er uenig med forliksrådet, sier Mjelva. Likevel anker ikke Ruter saken videre. Årsaken er at stemplingen som er tema i saken, er på vei ut.

– Saken bærer nok preg av at dette systemet skal vekk, sier han.

– Men hvorfor har dere fem ulike stempeltyper?

– Årsaken er at vi er i lomma på dem som tilbyr slike systemer. Hvis du vil ha en vare av samme type tilgjengelig i mange år så har du et problem, sier Mjelva.

– Istedenfor å bruke masse penger på et bedre stempelsystem bruker vi pengene nå istedenfor på et elektronisk system.

Reklame

I dag: Knalltilbud på populære turbukser

Kommentarer til denne saken