Det enkle er ofte det beste, heter det i Rema-reklamen. Noe Google beviste til de grader med sin reklamesnutt under Super Bowl (se reklamen nederst i saken).
Super Bowl-finalen, som gikk av stabelen i USA søndag, er også reklamebransjens store fest. I løpet av maratonsendingen over flere timer bombarderes seerne med over 70 reklamesnutter som annonsører har betalt mer enn 15 millioner norske kroner for per stykk.
«Snakkiser»
Reklamespottene er ett av mange høydepunkt for både tilskuerne og TV-seere under finalen. Ikke bare betaler annonsørene i dyre dommer for selve reklamespotten, de bruker også store ressurser på å lage nye filmer som ofte er innovative, spektakulære og humoristiske - som ofte blir til «snakkiser» i etterkant.
Prisene i år er sannsynligvis billigere i forhold til i fjor. Da lå prisene på rekordhøye tre millioner dollar, men tross fallet er Super Bowl fortsatt det soleklart dyreste arrangementet å reklamere under.
Årsaken til at reklamene var så dyre i fjoråret, som var preget av finanskrise, skyldes at annonsene normalt kjøpes på våren. Dermed ble de kjøpt før USAs økonomi virkelig fikk kjørt seg.
Mannens siste bastion
I år gikk den endrete amerikanske mannsrollen igjen som en rød tråd i reklamesnuttene.
Bilprodusenten Chrysler var blant dem som satte lupe på mannsrollen gjennom reklamesnutten for Dodge Charger.
I reklamen får vi høre hjertesukk fra flere menn om at de hele tiden må tilfredsstille den moderne amerikanske kvinne.
«Ja, jeg skal ta av sokkene før jeg legger meg, jeg lover å ta ned dolokket, jeg skal spise frokost med frukt, jeg skal lytte til hva du og dine venner mener om mine venner, jeg skal være hyggelig mot din mor, jeg skal si ja når du forventer at jeg skal si ja, og holde kjeft når du ikke vil høre på mitt nei, men for å veie opp for alt dette skal jeg kjøre bilen jeg vil», var hovedbduskapet.
Se Charger-reklamen Her:
Også reklamene fra Careerbuilder.com, Dockers og KGB hadde en endret mannsrolle i fokus - ispedd en skikkelig dose humor.
I Careerbuilder.coms snutt får du se en mannlig kontoransatt som setter fyr på sine egne kroppslige avgasser for å imponere sin kvinnelige kollega.
Nei til abort
Andre omtalte reklamer fra årets Super Bowl:
Den kristne gruppen «Focus on the family» kom med en reklame mange oppfatter som et innlegg i abortdebatten.
Se «Tebow and Mom» her:
Bryggerikjempen Anheuser-Buschs reklame for Budweiser Light brukte TV-serien «Lost» for alt den er verdt i reklamen «Stranded Bud Light»:
Enkelt og genialt fra Google
Den enkleste, biligste og kanskje mest geniale reklamen sto Google for. Med tittelen «Parisian Love» ser vi hvordan en mann bruker nøkkelord til å finne både skole, senere jobb og deretter kone i Paris.
Se «Parisian Love» her.
Letterman, Leno og Oprah
Forrige gang CBS hadde rettighetene til Super Bowl dukket David Letterman opp i en sofa sammen med sin Oprah Winfrey. Denne gang har Jay Leno dukket opp i sofaen og Letterman er åpenbart sur og misfornøyd.
Innslaget ble i all hemmelighet spilt inn på Ed Sullivan Theater, der Letterman filmer sine show, forrige torsdag
Se videoen her:
Priseksplosjon
Annonseprisene knyttet til Super Bowl har kun falt én gang tidligere. Det var fra 2006 til 2007, da snutter på et halvt minutt falt fra 2,5 millioner dollar til rett i underkant av 2,4 millioner dollar.
Prisen for 30 sekunders oppmerksomhet under Super Bowl passerte for første gang en million dollar i 1995. To millioner dollar ble passert fem år etter.