Gå til sidens hovedinnhold

Hærverk for millionbeløp

Pøbler bruker verktøy for å ødelegge sporveiens nye automater. Så langt har det kostet 1 million kroner.

Billettsystemet ble utplassert i fjor sommer for utprøving. I løpet av dette året har det blitt begått omfattende hærverk mot automatene. Allerede før det elektroniske billettsystemet er satt i bruk, har vandaler ødelagt sporveiens automater for 1 million kroner

- Det er særlig billettautomatene som har fått gjennomgå. 60 av i alt 150 automater var delvis eller helt ødelagt sist vi sjekket, sier informasjonsdirektør Merete Agerbak-Jensen ved Oslo Sporveier til iOslo.no.

Alt i alt har det kostet 1 million kroner. Så langt er det datafirmaet Thales som har måttet betale regningen. Thales fikk i oppdrag av Oslo Sporveier å utvikle billettsystemet. I sommer fikk Oslo Sporveier overlevert utstyret.

Bruker utstyr for å ødelegge
Fremover må imidlertid Oslo Sporveier betale regningen selv for eventuelt hærverk. Siden selskapet er hundre prosent eid av Oslo Kommune, er det i realiteten skattebetalerne som må betale for fremtidige ødeleggelser. Agerbak-Jensen mener at til tross for den omfattende vandalismen, er automatene solide nok.

- Automatene er i utgangspunktet veldig solide. Det er ikke akkurat plexiglass, for å si det sånn. Man trenger utstyr for å ødelegge dem, sier Agerbak-Jensen.

Skandaleprosjekt
Dette føyer seg bare i rekken med problemer i forbindelse med det nye systemet. Allerede har prosjektet blitt utsatt en rekke ganger, noe som har økt prislappen på systemet. Ennå kan ingen sette en endelig lanseringsdato

- Etter alle utsettelsene, tør vi ikke lenger sette en endelig dato, sier Agerbak-Jensen

Ytre vest er verst
Agerbak-Jensen sier de har begynt å ta folk på fersken i å ødelegge maskinene. Bare de siste dagene har de oppdaget to tilfeller av påbegynt hærverk. Likevel er det et problem som er vanskelig å håndtere.

- Det er vanskelig å kontrollere. Vi håper imidlertid at økt innsats for å forebygge tagging, vil kunne bedre kontrollen av hærverket. Det vil settes inn flere vektere som skal sirkulere i Oslo-området.

Det er særlig automatene i ytre vest som er utsatt. Her er det lite trafikk og lite kontroll.

Mindre problemer for NSB
- Jeg har ingen sum for hånden, men det jeg kan si, er at vi i svært liten grad har opplevd hærverk på våre automater, sier informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB til iOslo.no.

Han tror det kan ha en sammenheng med at deres automater er i full bruk.

- Våre automater selger jo papirbilletter allerede, sier Lundeby.

Systemet er et samarbeidsprosjekt mellom NSB, Stor-Oslo Lokaltrafikk og Oslo Sporveier. Alle skal benytte seg av det samme systemet, slik at det vil bli enklere for brukeren. Men spørsmålet er bare hvor lang tid og hvor dyrt det ender opp med å bli til slutt. Det er det ingen som foreløpig kan svare på.

Reklame

NÅ: Knalltilbud på de superpopulære sekkestolene